Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
dethorah [2014/04/18 10:31] – [2.1. De schrijver en zijn rol] josquak | dethorah [2015/05/23 07:50] (huidige) – [2.2. De naam van de schrijver] josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 40: | Regel 40: | ||
De [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] spreekt echter over één schrijver, namelijk Mozes. Een schrijver die slechts op papier zette, wat [[isgoddood|God]] hem dicteerde. Omdat die God de Ene is, is ook de //Thorah// een éénheid en staat elke letter in dat Boek precies op de juiste plek. | De [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]] spreekt echter over één schrijver, namelijk Mozes. Een schrijver die slechts op papier zette, wat [[isgoddood|God]] hem dicteerde. Omdat die God de Ene is, is ook de //Thorah// een éénheid en staat elke letter in dat Boek precies op de juiste plek. | ||
- | Eén hoofdstuk in de //Thorah// bleef echter een discussiepunt onder [[https:// | + | Eén hoofdstuk in de //Thorah// bleef echter een discussiepunt onder [[https:// |
Rabbi Jehoeda zegt dat dit hoofdstuk door Jozua, de leerling van Mozes, aan de //Thorah// is toegevoegd. Rabbi Me’ier is het daar niet mee eens. Deze Rabbi zegt dat [[isgoddood|God]] ook dít hoofdstuk aan Mozes dicteerde, die het vervolgens onder tranen opschreef.((Whitlau, | Rabbi Jehoeda zegt dat dit hoofdstuk door Jozua, de leerling van Mozes, aan de //Thorah// is toegevoegd. Rabbi Me’ier is het daar niet mee eens. Deze Rabbi zegt dat [[isgoddood|God]] ook dít hoofdstuk aan Mozes dicteerde, die het vervolgens onder tranen opschreef.((Whitlau, | ||
- | In elk geval zijn ze het er over eens dat God de //Thorah// letter voor letter aan de schrijver gedicteerd heeft. Dat dicteren is dan niet iets dat je je in de gewone geschiedenis voor kunt stellen, maar dat in “Gods geschiedenis” | + | In elk geval zijn ze het er over eens dat God de //Thorah// letter voor letter aan de schrijver gedicteerd heeft. Dat dicteren is niet iets dat je je in de gewone geschiedenis voor kunt stellen, maar wat in “Gods geschiedenis” |
Waar het om gaat is dat de //Thorah// niet door mensen bedacht is. Volgens de Joodse Overlevering is dat boek het Woord van God. Een Woord dat Hij, samen met haar uitleg, aan Mozes gegeven heeft. | Waar het om gaat is dat de //Thorah// niet door mensen bedacht is. Volgens de Joodse Overlevering is dat boek het Woord van God. Een Woord dat Hij, samen met haar uitleg, aan Mozes gegeven heeft. | ||
Regel 58: | Regel 58: | ||
Op een gegeven moment kwam de dochter van de Farao langs. Ze kreeg medelijden met het ventje, haalde hem uit het bootje en adopteerde hem als haar eigen zoon. | Op een gegeven moment kwam de dochter van de Farao langs. Ze kreeg medelijden met het ventje, haalde hem uit het bootje en adopteerde hem als haar eigen zoon. | ||
- | Farao’s dochter gaf Mozes zijn naam. Met die naam gaf zij aan dat zij hem uit het water had getrokken.((Zie [[http:// | + | Farao’s dochter gaf Mozes zijn naam. Met die naam gaf zij aan dat zij hem uit het water had getrokken.((Zie [[http:// |
{{ mozes.png? | {{ mozes.png? | ||
Regel 68: | Regel 68: | ||
Volgens de Joodse Overlevering is er ‘//geen vroeger of later in de Thorah// | Volgens de Joodse Overlevering is er ‘//geen vroeger of later in de Thorah// | ||
- | Laten we nog even teruggaan naar het bootje waarin Mozes lag. Het Hebreeuwse woord voor het bootje is //thəvah//. //Thəvah// betekent ook ‘woord’. Dat woord bewaarde Mozes dus voor de werking van het water, van de tijd. | + | Laten we nog even teruggaan naar het bootje waarin Mozes lag. Het Hebreeuwse woord voor het bootje is //thevah//. //Thevah// betekent ook ‘woord’. Dat woord bewaarde Mozes dus voor de werking van het water, van de tijd. |
Het woord bij uitstek is de //Thorah//. Met en in deze //Thorah// heeft Mozes zijn hele leven geleefd. | Het woord bij uitstek is de //Thorah//. Met en in deze //Thorah// heeft Mozes zijn hele leven geleefd. | ||
Regel 155: | Regel 155: | ||
Tegenover deze wet zet Paulus dan de genade. | Tegenover deze wet zet Paulus dan de genade. | ||
- | Er zijn echter altijd christenen geweest die in het //Oude Testament// hetzelfde evangelie ontdekten als in het //Nieuwe Testament// | + | Er zijn echter altijd christenen geweest die in het //Oude Testament// hetzelfde evangelie ontdekten als in het //Nieuwe Testament// |
Regel 240: | Regel 240: | ||
De Joodse Overlevering noemt de uittocht de geboorte van het volk Israël.((Zie Weinreb, F (1976) //De Bijbel als Schepping//, | De Joodse Overlevering noemt de uittocht de geboorte van het volk Israël.((Zie Weinreb, F (1976) //De Bijbel als Schepping//, | ||
- | Na de geboorte trekt het volk naar een berg waar het God ontmoet. Daar, in hoofdstuk 20, spreekt God de [[tienwoorden|Tien Woorden]] uit. In deze Woorden zegt God wat een mens eigenlijk is.((Zie Weinreb, F (1976) //De Bijbel als Schepping//, | + | Na de geboorte trekt het volk naar een berg waar het God ontmoet. Daar, in hoofdstuk 20, spreekt God de [[detienwoorden|Tien Woorden]] uit. In deze Woorden zegt God wat een mens eigenlijk is.((Zie Weinreb, F (1976) //De Bijbel als Schepping//, |
In de rest van // | In de rest van // | ||
Regel 276: | Regel 276: | ||
God zelf geeft aan wanneer ze moeten stoppen. Dan zetten de Levieten de //misjkan// in elkaar. Rondom die tent slaan de Israëlieten vervolgens hun kamp op. Op elke halteplaats is er dus een mogelijkheid om tot God te naderen, om de kern van het leven te bereiken. | God zelf geeft aan wanneer ze moeten stoppen. Dan zetten de Levieten de //misjkan// in elkaar. Rondom die tent slaan de Israëlieten vervolgens hun kamp op. Op elke halteplaats is er dus een mogelijkheid om tot God te naderen, om de kern van het leven te bereiken. | ||
- | // | + | // |
- | De christelijke naam voor het boek is //Numeri//. //Numeri// betekent ‘getallen’. Dat slaat op de twee keer dat het leger geteld wordt. Eén keer aan het [[http:// | + | De christelijke naam voor het boek is //Numeri//. //Numeri// betekent ‘getallen’. Dat slaat op de twee keer dat het leger geteld wordt. Eén keer aan het [[http:// |
Er is nauwelijks verschil tussen beide tellingen. Het leger is door de moeilijkheden dus niet geslonken. | Er is nauwelijks verschil tussen beide tellingen. Het leger is door de moeilijkheden dus niet geslonken. | ||
Regel 313: | Regel 313: | ||
De //Thorah// is dus geen gewoon geschiedenisboek. Het is een boek dat beschrijft hoe iets zich altijd en overal voltrekt. | De //Thorah// is dus geen gewoon geschiedenisboek. Het is een boek dat beschrijft hoe iets zich altijd en overal voltrekt. | ||
- | De //Thorah// is ook geen moreel handboek. Het vertelt ons niet hoe wij ons moeten gedragen of wie wij moeten worden, maar wie wij zijn.((Weinreb, | + | De //Thorah// is ook geen moreel handboek. Het vertelt ons niet hoe wij ons moeten gedragen of wie wij moeten worden, maar wie wij zijn.((Weinreb, |
Volgens de //Thorah// schiep God ons “in Zijn beeld”, weerspiegelen wij God. Die weerspiegeling is dat wat wij werkelijk zijn. De joden noemen dat onze // | Volgens de //Thorah// schiep God ons “in Zijn beeld”, weerspiegelen wij God. Die weerspiegeling is dat wat wij werkelijk zijn. De joden noemen dat onze // | ||
Regel 415: | Regel 415: | ||
In dit gedeelte is het volk Israël bij de berg Sinaï. | In dit gedeelte is het volk Israël bij de berg Sinaï. | ||
- | Vanaf de top van deze berg spreekt God de [[tienwoorden|Tien Woorden]] uit, het hart van de //Thorah//. | + | Vanaf de top van deze berg spreekt God de [[detienwoorden|Tien Woorden]] uit, het hart van de //Thorah//. |
Ook geeft Hij daar de hele //Thorah// aan Mozes, met de uitleg erbij. | Ook geeft Hij daar de hele //Thorah// aan Mozes, met de uitleg erbij. |