Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
ishetafgelopenmetdeman [2012/11/27 12:00] – [3.2. Samen delen van zorg en werk] josquak | ishetafgelopenmetdeman [2015/08/12 17:32] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 15: | Regel 15: | ||
====1.2. Vrouwen in de middenklasse==== | ====1.2. Vrouwen in de middenklasse==== | ||
- | 60 procent van de afgestudeerden van een universiteit of een hogeschool is tegenwoordig | + | 60 procent van de afgestudeerden van een universiteit of een hogeschool is tegenwoordig vrouw en Rosin verwacht dan ook dat vrouwen in de komende decennia de middenklasse gaan domineren. |
Hoe komt het dat vrouwen het zo goed doen? Omdat zowel de school als het bedrijf veranderd zijn. | Hoe komt het dat vrouwen het zo goed doen? Omdat zowel de school als het bedrijf veranderd zijn. | ||
Regel 23: | Regel 23: | ||
Rosin denkt dan ook dat de huidige manier van leven en werken beter bij vrouwen past dan bij mannen. Mannen, die op “dat ene doel” gefixeerd blijven en daarbij alles wat er om hen heen gebeurt vergeten, raken uit de mode. | Rosin denkt dan ook dat de huidige manier van leven en werken beter bij vrouwen past dan bij mannen. Mannen, die op “dat ene doel” gefixeerd blijven en daarbij alles wat er om hen heen gebeurt vergeten, raken uit de mode. | ||
- | Ook het management verandert. De baas die alle beslissingen nam en het “werkvolk” commandeerde en controleerde, | + | Ook het management verandert. De baas die alle beslissingen nam en het “werkvolk” commandeerde en controleerde, |
Regel 29: | Regel 29: | ||
====1.3. Mannen aan de top==== | ====1.3. Mannen aan de top==== | ||
- | Alleen de toplagen van de maatschappij worden nog gedomineerd door de mannen, maar volgens Rosin heeft ook die dominantie haar langste tijd gehad. In zakenkringen schreeuwt men om vrouwen aan de top. | + | Alleen de toplagen van de maatschappij worden nog gedomineerd door mannen, maar volgens Rosin heeft ook die dominantie haar langste tijd gehad. In zakenkringen schreeuwt men om vrouwen aan de top. |
Onderzoekers hebben gekeken naar de relatie tussen [[http:// | Onderzoekers hebben gekeken naar de relatie tussen [[http:// | ||
Regel 109: | Regel 109: | ||
//Vaders// konden hun vaderschap uitoefenen omdat ze gezag hadden. Volgens de Belgische psycholoog Paul Verhaeghe was dat gezag gestoeld op een massaal gedeelde godsdienstige overtuiging.((Verhaeghe, | //Vaders// konden hun vaderschap uitoefenen omdat ze gezag hadden. Volgens de Belgische psycholoog Paul Verhaeghe was dat gezag gestoeld op een massaal gedeelde godsdienstige overtuiging.((Verhaeghe, | ||
- | In //vaders// moet gelooft | + | In //vaders// moet geloofd |
Regel 117: | Regel 117: | ||
In de tijd van de industriële revolutie werd de plek waar de kinderen opgroeiden strikt gescheiden van de plaats waar hun vaders werkten. Vaders zagen hun kinderen pas als ze thuiskwamen. Hen dan nog dingen bijbrengen had weinig zin meer. Dat had de school al gedaan. Sinds de invoering van de [[http:// | In de tijd van de industriële revolutie werd de plek waar de kinderen opgroeiden strikt gescheiden van de plaats waar hun vaders werkten. Vaders zagen hun kinderen pas als ze thuiskwamen. Hen dan nog dingen bijbrengen had weinig zin meer. Dat had de school al gedaan. Sinds de invoering van de [[http:// | ||
- | In de [[http:// | + | In de [[http:// |
Sindsdien zijn vaders hun laatste resten gezag kwijt. Sterker nog, bij elke poging om hun oude taak weer op zich te nemen, worden zij er onmiddellijk van verdacht op hun ‘//eigen profijt// | Sindsdien zijn vaders hun laatste resten gezag kwijt. Sterker nog, bij elke poging om hun oude taak weer op zich te nemen, worden zij er onmiddellijk van verdacht op hun ‘//eigen profijt// | ||
Regel 123: | Regel 123: | ||
Niet alleen in het gezinsleven maar ook in de politiek stierf de vader uit. Volgens Pessers traden er na de Tweede Wereldoorlog nog enkele ‘// | Niet alleen in het gezinsleven maar ook in de politiek stierf de vader uit. Volgens Pessers traden er na de Tweede Wereldoorlog nog enkele ‘// | ||
- | In de jaren zeventig en tachtig werd de vaderlijke macht ook wettelijk afschaft. Daarvoor in de plaats kwam nu het gezamenlijke ouderlijke gezag. Zo verloren vaders hun positie als gezinshoofd, | + | In de jaren zeventig en tachtig werd de vaderlijke macht ook wettelijk afschaft. Daarvoor in de plaats kwam het gezamenlijke ouderlijke gezag. Zo verloren vaders hun positie als gezinshoofd, |
De positie van de moeder werd daarentegen sterker dan ooit te voren: | De positie van de moeder werd daarentegen sterker dan ooit te voren: | ||
Regel 144: | Regel 144: | ||
====2.4. Kinderen van nu==== | ====2.4. Kinderen van nu==== | ||
- | Volgens de Franse historicus Antoine Prost is de moeder-kind band momenteel de enige stabiele familieband. Voor de rest is het gezin slechts ‘//de som van individuen die er op een bepaald ogenblik deel van uitmaken// | + | Volgens de Franse historicus Antoine Prost is de moeder-kindband |
Pessers denkt dat we niet langer van gezinnen kunnen spreken maar van ‘// | Pessers denkt dat we niet langer van gezinnen kunnen spreken maar van ‘// | ||
Regel 154: | Regel 154: | ||
Het individu is losgemaakt van de groep en dus ook van de vader, die ooit een centrale persoon was waarmee zijn kinderen zich konden identificeren en die hen hielp zichzelf te worden.((Idem, | Het individu is losgemaakt van de groep en dus ook van de vader, die ooit een centrale persoon was waarmee zijn kinderen zich konden identificeren en die hen hielp zichzelf te worden.((Idem, | ||
- | Tegenwoordig is een vader hooguit één van de vele identificatiefiguren van zijn kinderen en moet hij hun aandacht delen met moeders nieuwe vriend, met schooldocenten en met talloze buurtvriendjes, | + | Tegenwoordig is een vader hooguit één van de vele identificatiefiguren van zijn kinderen en moet hij hun aandacht delen met moeders nieuwe vriend, met schooldocenten en met talloze buurtvriendjes, |
- | De teloorgang van het vaderlijk gezag is vooral een probleem voor zijn zonen. Volgens Verhaeghe slaagt de zoon er niet meer in, in zijn vader een vertegenwoordiger en ‘// | + | De teloorgang van het vaderlijk gezag is vooral een probleem voor zijn zonen. Volgens Verhaeghe slaagt de zoon er niet meer in, in zijn vader een vertegenwoordiger en ‘// |
Ook het ontbreken van vaderfiguren in de maatschappij zorgt voor ellende. Zonder hen is het moeilijk om nog een groepsovertuiging in stand te houden, om überhaupt nog ergens in te geloven.((Idem, | Ook het ontbreken van vaderfiguren in de maatschappij zorgt voor ellende. Zonder hen is het moeilijk om nog een groepsovertuiging in stand te houden, om überhaupt nog ergens in te geloven.((Idem, | ||
Regel 222: | Regel 222: | ||
Ironisch genoeg willen vrouwen zo’n onderdanige man niet, wat de zaak nog erger maakt. Uiteindelijk hebben mannen geen zin meer om wat dan ook te doen dat ‘//onder de categorie mannenwerk valt//’. Ook een boeiend seksleven zit er dan niet meer in. Volgens //Relate//, een organisatie voor sekstherapie, | Ironisch genoeg willen vrouwen zo’n onderdanige man niet, wat de zaak nog erger maakt. Uiteindelijk hebben mannen geen zin meer om wat dan ook te doen dat ‘//onder de categorie mannenwerk valt//’. Ook een boeiend seksleven zit er dan niet meer in. Volgens //Relate//, een organisatie voor sekstherapie, | ||
- | Bij veel koppels met problemen vond Kaye dat de traditionele vrouwelijke en mannelijke eigenschappen compleet | + | Bij veel koppels met problemen vond Kaye dat de traditionele vrouwelijke en mannelijke eigenschappen compleet |
{{ vermannelijking_vervrouwelijking.png? | {{ vermannelijking_vervrouwelijking.png? | ||
Regel 237: | Regel 237: | ||
- | =====4. | + | =====4. |
- | Ook de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] spreekt over man en vrouw. Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor man is //zakar// wat ‘(zich) herinneren’ betekent. Het Hebreeuwse woord voor vrouw is // | + | Ook de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]] spreekt over man en vrouw. Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor man is //zachar// wat ‘(zich) herinneren’ betekent. Het Hebreeuwse woord voor vrouw is // |
Beide woorden wijzen op een gemis. De man is een ‘herinnering’ aan iets wat er eens was, en een vrouw is een ‘holte’ die hopelijk gevuld zal worden. | Beide woorden wijzen op een gemis. De man is een ‘herinnering’ aan iets wat er eens was, en een vrouw is een ‘holte’ die hopelijk gevuld zal worden. | ||
- | De eerste Bijbeltekst waar over de man en de vrouw gesproken wordt, is [[http:// | + | De eerste Bijbeltekst waar over de man en de vrouw gesproken wordt, is [[http:// |
- | Daar staat dat de mens, toen [[isgoddood|God]] hem schiep, mannelijk en vrouwelijk tegelijk was. Volgens de Joodse Bijbelcommentator | + | Daar staat dat de mens, toen [[isgoddood|God]] hem schiep, mannelijk en vrouwelijk tegelijk was. Volgens de Joodse Bijbelcommentator |
- | Ook staat er dat die tweeslachtige mens ‘in het beeld van God’ geschapen is. Het Hebreeuwse woord voor ‘beeld’ is //tselem//, wat ‘vorm’ betekent. Volgens | + | Ook staat er dat die tweeslachtige mens ‘in het beeld van God’ geschapen is. Het Hebreeuwse woord voor ‘beeld’ is //tsèlèm//, wat ‘vorm’ betekent. Volgens |
- | Als man en vrouw één zijn, weerspiegelen ze dus God Zelf. Op dat moment missen ze niets meer. | + | Als man en vrouw één zijn, weerspiegelen ze dus God zelf. Op dat moment missen ze niets meer. |
- | Deze Bijbeltekst hoort bij het eerste scheppingsverhaal. Een tweede scheppingsverhaal begint bij Genesis 2:4. Ook in dit verhaal is sprake van een tweeslachtige mens. Als deze mens de dieren ziet, die allemaal paren van mannetjes en vrouwtjes vormen, voelt hij dat hij iets mist. God brengt hem in slaap, haalt een rib van hem weg en maakt daar een vrouw van.((Zie [[http:// | + | Deze Bijbeltekst hoort bij het eerste scheppingsverhaal. Een tweede scheppingsverhaal begint bij Genesis 2:4. Ook in dit verhaal is sprake van een tweeslachtige mens. Als deze mens de dieren ziet, die allemaal paren van mannetjes en vrouwtjes vormen, voelt hij dat hij iets mist. God brengt hem in slaap, haalt een rib van hem weg en maakt daar een vrouw van.((Zie [[http:// |
Het Hebreeuwse woord voor ‘rib’ is // | Het Hebreeuwse woord voor ‘rib’ is // | ||
- | Uit die ontmoeting ontstaat het kind. Rashi zegt dat het kind door hun beiden gevormd wordt. In het kind worden hun lichamen weer één.((Onderwijzer, | + | Uit die ontmoeting ontstaat het kind. Rasji zegt dat het kind door beiden gevormd wordt. In het kind worden hun lichamen weer één.((Onderwijzer, |
De mens begint dus als een eenheid, wordt vervolgens een tweeheid, de //man// en de //vrouw//, en eindigt weer in een eenheid, het //kind//: | De mens begint dus als een eenheid, wordt vervolgens een tweeheid, de //man// en de //vrouw//, en eindigt weer in een eenheid, het //kind//: | ||
Regel 261: | Regel 261: | ||
{{ beeldvangod.png? | {{ beeldvangod.png? | ||
- | Dat //kind// wordt volwassen, zoekt zelf zijn “andere helft” en verenigt zich met haar. Daaruit ontstaat weer een kind, enzovoort, enzovoort. De uiteindelijke eenheid wordt zo echter nooit bereikt. | + | Dat //kind// wordt volwassen, zoekt zelf zijn “andere helft” en verenigt zich met haar of hem. Daaruit ontstaat weer een kind, enzovoort, enzovoort. De uiteindelijke eenheid wordt zo echter nooit bereikt. |
- | Die komt er pas als hét kind geboren wordt. De //Mosjiach//, de Messias, degene die bij christenen [[wieisjezus|Jezus]] heet en het “beeld van God” genoemd wordt. | + | Die komt er pas als hét kind geboren wordt. De //Masjīàch//, de Messias, degene die bij christenen [[wieisjezus|Jezus]] heet en het “beeld van God” genoemd wordt. |
Regel 278: | Regel 278: | ||
Ons bestaan ontlenen wij aan de ander. Zonder die ander zijn we niets, kunnen we niets en willen we niets. We begeren slechts wat de ander begeert. We hebben de begeerte van die ander nodig om er zeker van te zijn dat wat we begeren ook echt begerenswaardig is. We zijn volgers.((Kaptein, | Ons bestaan ontlenen wij aan de ander. Zonder die ander zijn we niets, kunnen we niets en willen we niets. We begeren slechts wat de ander begeert. We hebben de begeerte van die ander nodig om er zeker van te zijn dat wat we begeren ook echt begerenswaardig is. We zijn volgers.((Kaptein, | ||
- | Die ander was vroeger in de eerste plaats God, of preciezer, God zoals Hij Zich manifesteert. Volgens christenen manifesteert God Zichzelf | + | Die ander was vroeger in de eerste plaats God, of preciezer, God zoals Hij zich manifesteert. Volgens christenen manifesteert God zichzelf |
Voor onze voorouders was Jezus het model. | Voor onze voorouders was Jezus het model. | ||
Regel 284: | Regel 284: | ||
In onze tijd geloven echter steeds minder mensen in het bestaan van God. Als God niet bestaat, is het ook zinloos om Hem na te volgen. Dan worden we teruggeworpen op onszelf, moeten we zelf voor “God” spelen, zijn wie wijzélf zijn, begeren wat wijzélf begeren. | In onze tijd geloven echter steeds minder mensen in het bestaan van God. Als God niet bestaat, is het ook zinloos om Hem na te volgen. Dan worden we teruggeworpen op onszelf, moeten we zelf voor “God” spelen, zijn wie wijzélf zijn, begeren wat wijzélf begeren. | ||
- | Volgens Girard loopt dat echter uit op een grote teleurstelling. Al gauw merken we dat wijzelf geen “God” zijn, geen “zijn” hebben. In paniek zoeken we naar een steunpunt buiten ons, naar iemand die we na kunnen volgen, naar een menselijke | + | Volgens Girard loopt dat echter uit op een grote teleurstelling. Al gauw merken we dat wijzelf geen “God” zijn, geen “zijn” hebben. In paniek zoeken we naar een steunpunt buiten ons, naar iemand die we na kunnen volgen, naar een menselijk |
We leven dan niet meer in de objectieve werkelijkheid maar in een subjectieve droomwereld. Die droomwereld bestaat uit drie elementen: | We leven dan niet meer in de objectieve werkelijkheid maar in een subjectieve droomwereld. Die droomwereld bestaat uit drie elementen: | ||
Regel 320: | Regel 320: | ||
Het gaat Julien niet om mevrouw de Rênal zelf. Het gaat hem om mijnheer de Rênal. Door zijn vrouw te veroveren, probeert hij hém te wórden. | Het gaat Julien niet om mevrouw de Rênal zelf. Het gaat hem om mijnheer de Rênal. Door zijn vrouw te veroveren, probeert hij hém te wórden. | ||
- | Het blijft allemaal een stiekeme | + | Het blijft allemaal een stiekeme |
Regel 406: | Regel 406: | ||
In 1979 komt het dubbelalbum //The Wall// uit, drie jaar later gevolgd door de gelijknamige film.((Zie voor de teksten Urick, Bret (2010), [[http:// | In 1979 komt het dubbelalbum //The Wall// uit, drie jaar later gevolgd door de gelijknamige film.((Zie voor de teksten Urick, Bret (2010), [[http:// | ||
- | Volgens Romero en Cabo, twee onderzoekers aan de universiteit van Santiago de Compostela((Romero, | + | Volgens Romero en Cabo, twee onderzoekers aan de universiteit van Santiago de Compostela((Romero, |
- Het verhaal van //Pink//, een Engelse rockartiest die zich in een hotelkamer opsluit om zijn fans en de rest van de mensheid buiten de deur te houden. | - Het verhaal van //Pink//, een Engelse rockartiest die zich in een hotelkamer opsluit om zijn fans en de rest van de mensheid buiten de deur te houden. | ||
Regel 422: | Regel 422: | ||
//The Trial// is de climax van //The Wall// | //The Trial// is de climax van //The Wall// | ||
- | {{ | + | {{ youtube>jViTte8VAzU }} |
+ | \\ | ||
In deze scene staat //Pink// voor de rechter die “de worm” genoemd wordt. //Pink// zelf is nog slechts een foetus, die omgeven wordt door een muur. Zijn vroegere schoolmeester, | In deze scene staat //Pink// voor de rechter die “de worm” genoemd wordt. //Pink// zelf is nog slechts een foetus, die omgeven wordt door een muur. Zijn vroegere schoolmeester, | ||
Regel 440: | Regel 440: | ||
[[http:// | [[http:// | ||
- | Omdat de officiële videoclip niet meer op YouTube beschikbaar is, laat ik een versie zien waarin | + | Omdat de officiële videoclip niet meer op YouTube beschikbaar is, laat ik een versie zien met aan de linkerkant |
- | + | ||
- | {{ http:// | + | |
+ | {{ youtube> | ||
+ | \\ | ||
In de videoclip speelt Madonna een filmster. De rijke filmregisseur wil haar voor zich winnen. De song van de clip zet hem op het verkeerde been. Daarin zingt de filmster dat ze dol is op rijkdom en dat mannen die geld aan haar besteden, haar hart zullen winnen. De regisseur ontdekt echter dat de filmster niet onder de indruk is van dure cadeaus. Hij verandert van strategie, doet of hij arm is en geeft haar een bosje bloemen. Dat lijkt wel succes te hebben. | In de videoclip speelt Madonna een filmster. De rijke filmregisseur wil haar voor zich winnen. De song van de clip zet hem op het verkeerde been. Daarin zingt de filmster dat ze dol is op rijkdom en dat mannen die geld aan haar besteden, haar hart zullen winnen. De regisseur ontdekt echter dat de filmster niet onder de indruk is van dure cadeaus. Hij verandert van strategie, doet of hij arm is en geeft haar een bosje bloemen. Dat lijkt wel succes te hebben. | ||
- | De clip is geïnspireerd op [[http:// | + | De clip is geïnspireerd op [[http:// |
Monroe was het sekssymbool van de vorige generatie. In de clip identificeert Madonna zich met haar. Wel distantieert ze zich nadrukkelijk van Monroe’s | Monroe was het sekssymbool van de vorige generatie. In de clip identificeert Madonna zich met haar. Wel distantieert ze zich nadrukkelijk van Monroe’s | ||
Regel 472: | Regel 472: | ||
In 2010 maakt ze de videoclip [[http:// | In 2010 maakt ze de videoclip [[http:// | ||
- | {{ | + | {{ youtube>EVBsypHzF3U }} |
- | + | \\ | |
- | In het begin van de clip bevindt Gaga zich in een vrouwengevangenis. [[http:// | + | In het begin van de clip bevindt Gaga zich in een vrouwengevangenis. [[http:// |
De verhouding tussen man en vrouw in de clip is op zijn zachtst gezegd sterk verstoord. | De verhouding tussen man en vrouw in de clip is op zijn zachtst gezegd sterk verstoord. | ||
Regel 521: | Regel 521: | ||
‘//In een economisch stelsel waar ontslag verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn plek vinden. In een seksueel stelsel waar overspel verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn bedgenoot vinden.\\ | ‘//In een economisch stelsel waar ontslag verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn plek vinden. In een seksueel stelsel waar overspel verboden is, kan iedereen wel min of meer zijn bedgenoot vinden.\\ | ||
- | In een volkomen liberaal economisch stelsel vergaren sommigen enorme rijkdommen; | + | In een volkomen liberaal economisch stelsel vergaren sommigen enorme rijkdommen; |
Regel 587: | Regel 587: | ||
* [[verdwijnenonzeinstituties|Verdwijnen onze instituties? | * [[verdwijnenonzeinstituties|Verdwijnen onze instituties? | ||
* [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern? | * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern? | ||
- | |||