Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
opwegnaardeeenheid [2014/02/03 14:03] – josquak | opwegnaardeeenheid [2014/11/28 11:22] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 8: | Regel 8: | ||
Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor die tent is // | Het [[hethebreeuws|Hebreeuwse]] woord voor die tent is // | ||
- | Die wereld is niet de wereld waar wij normaal gesproken in leven. In díe wereld bestaat alles uit tegenstellingen. | + | Die wereld is niet de wereld waar wij normaal gesproken in leven. In de wereld |
Zonder tegenstellingen kunnen wij niet eens denken. Volgens de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], het boek waar ook Exodus deel van uit maakt, zijn al die paren echter afsplitsingen van iets wat één is. Die éénheid noemt zij “God” en het splitsingsproces noemt zij “schepping”. Een schepping die pas af is als alles ook weer terugkeert naar de éénheid, naar God. | Zonder tegenstellingen kunnen wij niet eens denken. Volgens de [[dehebreeuwsebijbel|Hebreeuwse Bijbel]], het boek waar ook Exodus deel van uit maakt, zijn al die paren echter afsplitsingen van iets wat één is. Die éénheid noemt zij “God” en het splitsingsproces noemt zij “schepping”. Een schepping die pas af is als alles ook weer terugkeert naar de éénheid, naar God. | ||
Regel 32: | Regel 32: | ||
Het Hebreeuwse woord voor dé mens is //Adam//. //Adam// komt van //damah// wat ‘lijken op’. //Adam// zou je kunnen vertalen als ‘ik lijk op’. | Het Hebreeuwse woord voor dé mens is //Adam//. //Adam// komt van //damah// wat ‘lijken op’. //Adam// zou je kunnen vertalen als ‘ik lijk op’. | ||
- | Waar lijkt hij op? Op God. In [[http:// | + | Waar lijkt hij op? Op God. In [[http:// |
Dát is //Adam//, dé mens. Deze mens gaat hier zijn “dier” naar de woning van God gaat brengen. Dat “dier” is alles in ons dat te maken heeft met ons “leven hier”, ons leven in deze wereld. Het is ons lichaam en onze psyche. Normaal gesproken denken wij dat wij dát zijn, dat wij ons lichaam en onze psyche zijn. De Joodse Overlevering noemt dat echter ons “dier”. | Dát is //Adam//, dé mens. Deze mens gaat hier zijn “dier” naar de woning van God gaat brengen. Dat “dier” is alles in ons dat te maken heeft met ons “leven hier”, ons leven in deze wereld. Het is ons lichaam en onze psyche. Normaal gesproken denken wij dat wij dát zijn, dat wij ons lichaam en onze psyche zijn. De Joodse Overlevering noemt dat echter ons “dier”. | ||
Regel 128: | Regel 128: | ||
Vervolgens snij je de “kring” door. De “kring” is je bloedbaan. Ook dat moet je niet te letterlijk nemen. Het is geen bloederig ritueel waarin een rituele slager de halsslagader van een dier doorsnijdt. | Vervolgens snij je de “kring” door. De “kring” is je bloedbaan. Ook dat moet je niet te letterlijk nemen. Het is geen bloederig ritueel waarin een rituele slager de halsslagader van een dier doorsnijdt. | ||
- | Volgens de Bijbel is het bloed de drager van je // | + | Volgens de Bijbel is het bloed de drager van je // |
Dit alles vind plaats aan de [[dewoningvangod# | Dit alles vind plaats aan de [[dewoningvangod# | ||
Regel 178: | Regel 178: | ||
In de volgende twee afbeeldingen laat ik het hele proces van //‘olah// voor runderen en kleinvee nog eens de revue passeren. | In de volgende twee afbeeldingen laat ik het hele proces van //‘olah// voor runderen en kleinvee nog eens de revue passeren. | ||
- | In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http:// | + | In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http:// |
{{ olah_1.png? | {{ olah_1.png? | ||
Regel 208: | Regel 208: | ||
Het Hebreeuwse woord voor tortelduif is //thōr//. //Thōr// is verwant met //thorah//. De //thorah// is de kern van de Hebreeuwse Bijbel. Een tortelduif is dus iets heel bijzonders. Het is een boodschap van God zelf. | Het Hebreeuwse woord voor tortelduif is //thōr//. //Thōr// is verwant met //thorah//. De //thorah// is de kern van de Hebreeuwse Bijbel. Een tortelduif is dus iets heel bijzonders. Het is een boodschap van God zelf. | ||
- | Als dat je “dier” is, ben je een boodschap van God in je de omgeving. | + | Als dat je “dier” is, ben je een boodschap van God in je omgeving. |
Het Hebreeuwse woord voor jonge duif is // | Het Hebreeuwse woord voor jonge duif is // | ||
Regel 256: | Regel 256: | ||
In de volgende twee afbeeldingen laat ik alle stappen van //‘olah// voor vogels nog eens zien. | In de volgende twee afbeeldingen laat ik alle stappen van //‘olah// voor vogels nog eens zien. | ||
- | In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http:// | + | In de eerste afbeelding beschrijf ik de stappen zoals ze in [[http:// |
- | {{ olah_2.png?550 }} | + | {{ olah_2.png?560 }} |
In de tweede afbeelding maak ik de vertaalslag naar ons eigen leven: | In de tweede afbeelding maak ik de vertaalslag naar ons eigen leven: | ||
- | {{ olah_betekenis_2.png? | + | {{ olah_betekenis_2.png? |
Regel 321: | Regel 321: | ||
De rest van het door ons gebrachte //minchah// eet de priester zelf op. //Minchah// staat voor onze ziel die in harmonie is. Eten van dat //minchah// staat voor het in zich opnemen van die ziel.((Over “eten” vind je meer in [[hetboek_exodus# | De rest van het door ons gebrachte //minchah// eet de priester zelf op. //Minchah// staat voor onze ziel die in harmonie is. Eten van dat //minchah// staat voor het in zich opnemen van die ziel.((Over “eten” vind je meer in [[hetboek_exodus# | ||
- | In [[http:// | + | In [[http:// |
Zoals ik al schreef, volgt //minchah// op // | Zoals ik al schreef, volgt //minchah// op // | ||
- | {{ olah_minchah.png? | + | {{ olah_minchah.png? |
Regel 338: | Regel 338: | ||
//Zèvach hà-sjəlamīm// | //Zèvach hà-sjəlamīm// | ||
- | Het Hebreeuwse woord voor “vrede” is eigenlijk // | + | Het Hebreeuwse woord voor “vrede” is eigenlijk // |
- | In dit geval staat er echter // | + | In de tijd waarin wij leven moet om alles nog gestreden worden. In de hemel, in het “hiernamaals” is er echter vrede. De tijd waarin wij leven wordt in de Bijbel de “zevende dag” genoemd en het “hiernamaals” |
- | In de tijd waarin wij leven moet om alles nog gestreden worden. In de hemel, in het “hiernamaals” is er echter vrede. | + | De tent waar alle handelingen verricht worden waar ik tot nu toe over schreef, is de “woning van God in de zevende dag”. |
- | De tijd waarin wij leven wordt in de Bijbel de “zevende | + | De “woning van God in de achtste |
- | De tent waar alle handelingen verricht worden waar ik tot nu toe over schreef, is de “woning van God” in de zevende dag. In de zevende dag gaat de tijd steeds verder. Ook de “woning van God” wordt daar steeds afgebroken en een stuk verder weer opgericht. | + | De bouwer van deze tempel is // |
- | + | ||
- | De “woning van God” in de achtste dag is de tempel. In de achtste dag is alles klaar. Daar blijft de “woning van God” op één plek staan. | + | |
- | + | ||
- | De bouwer van deze tempel is // | + | |
- | + | ||
- | Als die vrede in je is, als alles klaar is, als je niets meer mist, ben je klaar voor het //zèvach hà-sjəlamīm//, | + | |
Regel 360: | Regel 354: | ||
Net als bij //ólah// mogen de dieren om tot God te naderen bij //zèvach hà-sjəlamīm// | Net als bij //ólah// mogen de dieren om tot God te naderen bij //zèvach hà-sjəlamīm// | ||
- | In paragraaf [[opwegnaardeeenheid# | + | In paragraaf [[opwegnaardeeenheid# |
Als je met je lichaam en je psyche op pad gaat naar God, gaat daar weer van alles mee gebeuren. | Als je met je lichaam en je psyche op pad gaat naar God, gaat daar weer van alles mee gebeuren. | ||
Regel 370: | Regel 364: | ||
Bij //’olah// werd de huid van het dier gestroopt en het dier zelf in stukken verdeeld, die vervolgens op het offeraltaar verbrand werden. Bij //zèvach hà-sjəlamīm// | Bij //’olah// werd de huid van het dier gestroopt en het dier zelf in stukken verdeeld, die vervolgens op het offeraltaar verbrand werden. Bij //zèvach hà-sjəlamīm// | ||
- | Vet is dat wat je niet direct nodig hebt. Als je bang bent dat je in de toekomst toch nog iets zou kunnen missen, ga je daar voorraden van aanleggen. Je vrede, je gevoel dat alles heel en vol is, zou dan als sneeuw voor de zon verdwijnen. | + | Vet is dat wat je niet direct nodig hebt. Als je bang bent dat je in de toekomst toch nog iets zou kunnen missen, ga je daar voorraden van aanleggen. Je vrede, je gevoel dat alles heel en vol is, zal dan als sneeuw voor de zon verdwijnen. |
Je vet geef je aan God, in het vertrouwen dat Hij in de toekomst voor je zult zorgen. | Je vet geef je aan God, in het vertrouwen dat Hij in de toekomst voor je zult zorgen. | ||
Regel 404: | Regel 398: | ||
Het bloed van het dier mag je niet eten. Dat is je // | Het bloed van het dier mag je niet eten. Dat is je // | ||
- | Het Bijbelgedeelte over dit “slachtmaal van de vrede” vind je in [[http:// | + | Het Bijbelgedeelte over dit “slachtmaal van de vrede” vind je in [[http:// |
- | Enkele delen van het dier krijgt de priester.((Zie [[http:// | + | Enkele delen van het dier krijgt de priester:((Zie [[http:// |
- Het borststuk. | - Het borststuk. | ||
- De rechterschenkel. | - De rechterschenkel. | ||
- | Het Hebreeuwse woord voor borststuk is // | + | Het Hebreeuwse woord voor borststuk is // |
- | In de borst zit het hart. In de Bijbel is het hart een denkorgaan, een orgaan | + | Het Hebreeuwse woord voor schenkel is //sjōq//. //Sjōq// is verwant met //sjoek//, wat ‘weg’ betekent. De schenkel is dus iets waarmee je je weg gaat. In dit geval gaat het om de rechterschenkel. In het Hebreeuws staat rechts voor het goede.((Zie [[degrammaticavanhethebreeuws# |
- | Het Hebreeuwse woord voor schenkel is //sjōq//. //Sjōq// is verwant met //sjoek//, wat ‘weg’ betekent. | + | De priester krijgt dus het borststuk en de rechterschenkel, |
- | + | ||
- | De schenkel is dus iets waarmee je je weg gaat. In dit geval gaat het om de rechterschenkel. In het Hebreeuws staat rechts voor het goede. De rechterschenkel is dus dat waarmee je de goede weg gaat. | + | |
- | + | ||
- | De priester krijgt dus het borststuk en de rechterschenkel, | + | |
Regel 432: | Regel 422: | ||
//Asjam// betekent ‘schuld hebben aan’. | //Asjam// betekent ‘schuld hebben aan’. | ||
- | Het kan zijn dat je zonder het te beseffen een verkeerd woord uitgesproken of van anderen gehoord heb. | + | Het kan zijn dat je zonder het te beseffen een verkeerd woord uitgesproken of van anderen gehoord heb. Woorden zijn heel belangrijk. Zij scheppen een hele wereld. In de [[detienwoorden|Tien Woorden]] heeft God ons geschapen zoals we eigenlijk zijn.((Zie [[hetboek_exodus# |
- | + | ||
- | Woorden zijn heel belangrijk. Zij scheppen een hele wereld. In de [[detienwoorden|Tien Woorden]] heeft God ons geschapen zoals we eigenlijk zijn.((Zie [[hetboek_exodus# | + | |
- | Ook kun je zonder het te beseffen in aanraking zijn gekomen met iets wat je “onrein” maakt. Het Hebreeuwse woord voor “onrein” is //tame//, wat ‘ontwijd, geschonden’ betekent. Het “onreine” tast dus het bijzondere aan dat je bent.((Zie [[http:// | + | Ook kun je zonder het te beseffen in aanraking zijn gekomen met iets wat je “besmet”, |
Een ander Bijbels woord voor iets wat verkeerd is, is “zonde”. Verreweg de meeste zonden doe je onopzettelijk. Je meent het goed, maar je doet toch iets dat fout is. Het Hebreeuwse woord voor dit soort fouten is //chatah//. //Chatah// is verwant met //chata//. //Chata// is ‘falen’, | Een ander Bijbels woord voor iets wat verkeerd is, is “zonde”. Verreweg de meeste zonden doe je onopzettelijk. Je meent het goed, maar je doet toch iets dat fout is. Het Hebreeuwse woord voor dit soort fouten is //chatah//. //Chatah// is verwant met //chata//. //Chata// is ‘falen’, | ||
Regel 460: | Regel 448: | ||
Hier gaat het dus om een // | Hier gaat het dus om een // | ||
- | Tot nu toe schreef ik over de // | + | Tot nu toe schreef ik over de // |
- | + | ||
- | Er zijn echter ook mensen waar anderen tegen opkijken. Zij worden aanzienlijken genoemd. Het Hebreeuwse woord voor aanzienlijke is //nasī//. //Nasī// is verwant met //nasa//, wat ‘opstaan, zich oprichten’ betekent. Aanzienlijken zijn dus mensen die met opgericht hoofd door het leven kunt gaan. | + | |
Zulke mensen moeten net als “gewone mensen” een dier uit het kleinvee naar de priester brengen. Nu gaat het echter om een mannelijk dier. Het mannelijke staat voor de verborgen kant van de dingen. Er wordt hier dus niet gekeken naar wat de aanzienlijke in het openbare leven fout heeft gedaan, maar naar zijn verborgen fouten. | Zulke mensen moeten net als “gewone mensen” een dier uit het kleinvee naar de priester brengen. Nu gaat het echter om een mannelijk dier. Het mannelijke staat voor de verborgen kant van de dingen. Er wordt hier dus niet gekeken naar wat de aanzienlijke in het openbare leven fout heeft gedaan, maar naar zijn verborgen fouten. | ||
- | Nog meer gewicht hebben de fouten van de gemeenschap van Israël zelf. Om die fouten recht te zetten moet er een rund bij de priester worden gebracht. Een rund staat voor iets dat zelfstandig door het leven kan gaan en daardoor een afgod voor een ander kan worden. | + | Nog meer gewicht hebben de fouten van de gemeenschap van Israël zelf. Om die fouten recht te zetten, moet er een rund bij de priester worden gebracht. Een rund staat voor iets dat zelfstandig door het leven kan gaan en daardoor een afgod voor een ander kan worden. |
Als de grote priester, de priester die boven alle andere priesters staat, een fout maakt, moet hij ook zo’n rund brengen. | Als de grote priester, de priester die boven alle andere priesters staat, een fout maakt, moet hij ook zo’n rund brengen. | ||
Regel 480: | Regel 466: | ||
Zoals ik al schreef, staat bloed voor de // | Zoals ik al schreef, staat bloed voor de // | ||
- | Bij fouten van de gemeenschap van Israël of de hogepriester is dat echter niet genoeg. In dat geval moet het bloed ook in het [[dewoningvangod# | + | Bij fouten van de gemeenschap van Israël of de hogepriester is dat echter niet genoeg. In dat geval moet het bloed ook in het [[dewoningvangod# |
- | + | ||
- | Het komt zelfs in aanraking met het [[dewoningvangod# | + | |
De // | De // | ||
Regel 488: | Regel 472: | ||
Net als bij het //zèvach hà-sjəlamīm//, | Net als bij het //zèvach hà-sjəlamīm//, | ||
- | Bij het //zèvach hà-sjəlamīm// | + | Bij het //zèvach hà-sjəlamīm// |
Regel 496: | Regel 480: | ||
De rest van het geslachte dier, van het tot God gebrachte leven hier, wordt gegeten door de priesters. Zoals ik al schreef, betekent “eten“ intensief contact maken met. De priester komt dus intensief in contact met ons leven hier. Daarom ervaart hij wie wij hier zijn en wat voor fouten we hier gemaakt hebben. | De rest van het geslachte dier, van het tot God gebrachte leven hier, wordt gegeten door de priesters. Zoals ik al schreef, betekent “eten“ intensief contact maken met. De priester komt dus intensief in contact met ons leven hier. Daarom ervaart hij wie wij hier zijn en wat voor fouten we hier gemaakt hebben. | ||
- | Als de gemeenschap van Israël of de grote priester een fout gemaakt hebben, | + | Als de gemeenschap van Israël of de grote priester een fout gemaakt hebben, |
Het Hebreeuwse woord voor legerplaats is // | Het Hebreeuwse woord voor legerplaats is // | ||
- | Buiten die legerplaats is dat niet het geval. | + | Buiten die legerplaats is dat niet het geval. Als de gemeenschap van Israël of de grote priester een fout maakt, moeten ze daarvan zelf de gevolgen ondervinden. |
- | + | ||
- | Als de gemeenschap van Israël of de grote priester een fout maakt, moeten ze daarvan zelf de gevolgen ondervinden. | + | |
Wanneer de tempel, de vaste woning van God er is, wordt er niet meer gesproken over “buiten de legerplaats”, | Wanneer de tempel, de vaste woning van God er is, wordt er niet meer gesproken over “buiten de legerplaats”, | ||
- | Ik moet denken aan [[wieisjezus|Jezus]], | + | Ik moet denken aan [[wieisjezus|Jezus]], |
- | Volgens de christenen heeft Jezus als “hogepriester” met zijn eigen bloed, zijn eigen psyche, verzoening voor alle fouten van de mensen bewerkstelligt.((Zie [[http:// | + | Volgens de christenen heeft Jezus als “hogepriester” met zijn eigen bloed, zijn eigen psyche, verzoening voor alle fouten van de mensen bewerkstelligt.((Zie [[http:// |
Volgens een christelijke traditie lag op die plek de schedel van Adam, de eerste mens, begraven en druppelde Jezus’ bloed op die schedel. Dat bloed verzoende al Adams fouten en daarmee ook de fouten van zijn nakomelingen. | Volgens een christelijke traditie lag op die plek de schedel van Adam, de eerste mens, begraven en druppelde Jezus’ bloed op die schedel. Dat bloed verzoende al Adams fouten en daarmee ook de fouten van zijn nakomelingen. | ||
Regel 516: | Regel 498: | ||
====7.5. Drie vormen van qorban met dieren==== | ====7.5. Drie vormen van qorban met dieren==== | ||
- | De Bijbelteksten over //asjam// en // | + | De Bijbelteksten over //asjam// en // |
Samen met //‘olah// en //zèvach hà-sjəlamīm// | Samen met //‘olah// en //zèvach hà-sjəlamīm// | ||
Regel 522: | Regel 504: | ||
In de volgende afbeelding zet ik de hoofdverschillen tussen deze vormen nog eens op een rij: | In de volgende afbeelding zet ik de hoofdverschillen tussen deze vormen nog eens op een rij: | ||
- | {{ 3_vormen_van_qorban.png? | + | {{ 3_vormen_van_qorban.png? |
Regel 539: | Regel 521: | ||
Ten //tweede// worden ze aangekleed.((Meer over deze kleding vind je in hoofdstuk [[dewoningvangod# | Ten //tweede// worden ze aangekleed.((Meer over deze kleding vind je in hoofdstuk [[dewoningvangod# | ||
- | Ten //derde// worden ze gezalfd. | + | Ten //derde// worden ze gezalfd: |
- | Het Hebreeuwse woord voor zalfolie | + | Het Hebreeuwse woord voor zalven |
- | Ten //vierde// brengen | + | Het Hebreeuwse woord voor de olie waarmee de Messias gezalfd wordt, is // |
+ | |||
+ | Ten //vierde// brengen | ||
Eerst brengen ze // | Eerst brengen ze // | ||
- | Daarna brengen ze een speciaal soort //qorban// dat // | + | Daarna brengen ze een speciaal soort //qorban// dat // |
+ | |||
+ | Rechts is de goede kant, de kant van God.((Zie paragraaf [[opwegnaardeeenheid# | ||
+ | |||
+ | Dan “vult” Mozes de “handpalmen” van de priesters. Het Hebreeuwse woord voor handpalm is //kàf//. De [[20_kaf|kaf]] is ook een Hebreeuwse letter. Het [[hethebreeuws# | ||
+ | |||
+ | * Het vet van het dier, ofwel de behoefte om de toekomst zeker te stellen. | ||
+ | * De rechterschenkel van het dier, ofwel de mogelijkheden om de goede weg te gaan. | ||
- | Dan “vult” Mozes hun “handpalmen”. Het Hebreeuwse woord voor handpalm is //kàf//. De [[20_kaf|kaf]] is ook een Hebreeuwse letter. Het [[hethebreeuws# | + | Daarop legt Mozes // |
Al die gaven legt Mozes tenslotte op het offeraltaar, | Al die gaven legt Mozes tenslotte op het offeraltaar, | ||
Regel 569: | Regel 560: | ||
In Leviticus 21 en 22 wordt iets verteld over het leven dat priesters leiden die dienstdoen in de woning van God. | In Leviticus 21 en 22 wordt iets verteld over het leven dat priesters leiden die dienstdoen in de woning van God. | ||
- | Ten //eerste// mogen ze niet in aanraking komen met een gestorvene, behalve als het een verwant is. | + | Ten //eerste// mogen ze niet in aanraking komen met een gestorvene, behalve als het een verwant is: |
De dood is een teken van scheiding. Zij kwam in de wereld omdat de eerste mensen van de boom van de kennis van goed en kwaad, de kennis van de tweeheid, aten. Omdat ze dat deden, mochten ze niet langer eten van de levensboom en moesten ze het paradijs verlaten. | De dood is een teken van scheiding. Zij kwam in de wereld omdat de eerste mensen van de boom van de kennis van goed en kwaad, de kennis van de tweeheid, aten. Omdat ze dat deden, mochten ze niet langer eten van de levensboom en moesten ze het paradijs verlaten. | ||
Regel 575: | Regel 566: | ||
Priesters leven echter in een wereld waarin dat paradijs opnieuw aangebroken is. De dood hoort in die wereld niet thuis. De grote priester, die nog dieper in die wereld komt, mag met geen enkele dode in aanraking komen, zelfs niet als het een verwant is. | Priesters leven echter in een wereld waarin dat paradijs opnieuw aangebroken is. De dood hoort in die wereld niet thuis. De grote priester, die nog dieper in die wereld komt, mag met geen enkele dode in aanraking komen, zelfs niet als het een verwant is. | ||
- | Ten //tweede// hebben priesters andere vrouwen dan “gewone mensen”. | + | Ten //tweede// hebben priesters andere vrouwen dan “gewone mensen”: |
Volgens Weinreb staat de man voor de verborgen kant en de vrouw voor de openbare kant van ons leven. | Volgens Weinreb staat de man voor de verborgen kant en de vrouw voor de openbare kant van ons leven. | ||
Regel 581: | Regel 572: | ||
De openbare kant van de priester mag niet //chalal// zijn. //Chalal// betekent ‘ontwijd zijn’. Alles wat je hier ziet, hoort en voelt, heeft een geheim. Als je daar geen rekening mee houdt, ontwijd je het, neem je de glans ervan weg. | De openbare kant van de priester mag niet //chalal// zijn. //Chalal// betekent ‘ontwijd zijn’. Alles wat je hier ziet, hoort en voelt, heeft een geheim. Als je daar geen rekening mee houdt, ontwijd je het, neem je de glans ervan weg. | ||
- | De openbare kant van de grote priester moet // | + | De openbare kant van de grote priester moet // |
- | + | ||
- | In het Nieuwe Testament wordt Maria, de moeder van Jezus, een maagd genoemd. | + | |
Zowel de verborgen als de openbare kant van de grote priester is dus op de wereld van God gericht. | Zowel de verborgen als de openbare kant van de grote priester is dus op de wereld van God gericht. | ||
- | Ten //derde// mogen priesters geen //moem//, geen ‘gebrek, vlek’ hebben. De woning van God waar ze dienstdoen is namelijk een “heilige | + | Ten //derde// mogen priesters geen //moem//, geen ‘gebrek, vlek’ hebben. De woning van God waar ze dienstdoen is namelijk een “heilige |
Regel 604: | Regel 593: | ||
====9.1. In het heilige van de heiligen==== | ====9.1. In het heilige van de heiligen==== | ||
- | Het centrale gedeelte in het boek Leviticus is hoofdstuk [[http:// | + | Het centrale gedeelte in het boek Leviticus is hoofdstuk [[http:// |
- | Het //Heilige van de heiligen// is het derde en hoogste niveau van de woning van God. Daar staat de [[dewoningvangod# | + | Het //Heilige van de heiligen// is het derde en hoogste niveau van de woning van God. Daar staat de [[dewoningvangod# |
- | Boven die //àrōn// verschijnt God zelf in een wolk. Het Hebreeuwse woord voor ‘wolk’ is // | + | Boven die //àrōn// verschijnt God zélf in een wolk. Het Hebreeuwse woord voor ‘wolk’ is // |
Om daar te komen, moet de grote priester het bloed, de bevrijde psyche, meenemen van een stier en een bok. De stier is //qorban// voor hemzelf en de bok is //qorban// voor de gemeenschap van Israël. | Om daar te komen, moet de grote priester het bloed, de bevrijde psyche, meenemen van een stier en een bok. De stier is //qorban// voor hemzelf en de bok is //qorban// voor de gemeenschap van Israël. | ||
Regel 626: | Regel 615: | ||
Onze psyche leeft in die wereld. Toch komt ze nu met Gods wereld in verbinding. | Onze psyche leeft in die wereld. Toch komt ze nu met Gods wereld in verbinding. | ||
- | Dat gebeurt met behulp van de // | + | Dat gebeurt met behulp van de // |
- | Met een wolk, een // | + | Met een wolk, een // |
Regel 638: | Regel 627: | ||
Er is echter ook nog een andere bok. Deze bok wordt de “bok voor // | Er is echter ook nog een andere bok. Deze bok wordt de “bok voor // | ||
- | // | + | // |
- | + | ||
- | Als je dood gaat, gaat al je levenskracht verloren. De “bok voor // | + | |
Op het hoofd van deze bok legt de grote priester zijn beide handen. | Op het hoofd van deze bok legt de grote priester zijn beide handen. | ||
Regel 646: | Regel 633: | ||
Met je handen heb je de mogelijkheid om zowel het goede als het kwade te doen. Vaak pakt dat verkeerd uit. Meestal zonder dat je er erg in hebt. Die onopzettelijke zonde noemt de Bijbel //chatah//. In hoofdstuk [[opwegnaardeeenheid# | Met je handen heb je de mogelijkheid om zowel het goede als het kwade te doen. Vaak pakt dat verkeerd uit. Meestal zonder dat je er erg in hebt. Die onopzettelijke zonde noemt de Bijbel //chatah//. In hoofdstuk [[opwegnaardeeenheid# | ||
- | Als je //chatah// doet, ga je er echter nog steeds vanuit dat God, de Ene, er is die je leven leidt. | + | Als je //chatah// doet, ga je er echter nog steeds vanuit dat God, de Ene, er is die je leven leidt. Als je dat niet meer ziet, wordt het leven een warboel voor je. Je blijft er van uitgaan dat er in theorie een God is, maar hier in dit leven moet je zelf je hoofd boven water zien te houden en daarvoor keuzes maken in je eigen voordeel. De zonden die je die toestand doet, noemt de Bijbel // |
- | Als je dat niet meer ziet, wordt het leven een warboel voor je. Je blijft er van uitgaan dat er in theorie een God is, maar hier in dit leven moet je zelf je hoofd boven water zien te houden en daarvoor keuzes maken in je eigen voordeel. De Bijbel noemt dat // | + | Wanneer God ook als theoretisch gegeven vervalt, is je leven helemaal je eigen zaak geworden. |
- | + | ||
- | Wanneer God ook als theoretisch gegeven vervalt, is je leven helemaal je eigen zaak geworden. | + | |
Al deze zonden, of ze nu //chatah//, //’awon// of // | Al deze zonden, of ze nu //chatah//, //’awon// of // | ||
Regel 658: | Regel 643: | ||
De bok voor // | De bok voor // | ||
- | De [[hetboek_genesis# | + | De [[hetboek_genesis# |
Regel 668: | Regel 653: | ||
De grote priester doet de “witte kleren” uit die hij tijdens zijn handelingen gedragen heeft. De “witte kleren” zijn de gewone priesterkleren. Ze staan voor het geestelijke bestaan dat priesters leiden. Dat geestelijke bestaan legt de grote priester nu af. Eigenlijk gaat hij dus dood. | De grote priester doet de “witte kleren” uit die hij tijdens zijn handelingen gedragen heeft. De “witte kleren” zijn de gewone priesterkleren. Ze staan voor het geestelijke bestaan dat priesters leiden. Dat geestelijke bestaan legt de grote priester nu af. Eigenlijk gaat hij dus dood. | ||
- | Toch eindigt daarmee het verhaal niet. De grote priester wast hij zich en trekt nieuwe “witte kleren” aan. Deze nieuwe witte kleren staan voor zijn nieuwe geestelijke bestaan. | + | Toch eindigt daarmee het verhaal niet. De grote priester wast zich en trekt nieuwe “witte kleren” aan. Deze nieuwe witte kleren staan voor zijn nieuwe geestelijke bestaan. |
- | Dat is echter nog niet alles. Over de witte kleren, trekt hij “gouden kleren” aan. Dat zijn kleren waar iets van goud in zit, kleren alleen een grote priester mag dragen. Ze staan voor zijn nieuwe lichamelijke leven.((Zie [[dewoningvangod# | + | Dat is echter nog niet alles. Over de witte kleren trekt de grote priester |
{{ http:// | {{ http:// | ||
Regel 676: | Regel 661: | ||
Het gaat hier niet zomaar om een wisseling van kledingstukken, | Het gaat hier niet zomaar om een wisseling van kledingstukken, | ||
- | Paulus, één van de schrijvers van het christelijke Nieuwe Testament, spreekt dan over het “afleggen van de oude mens en het aandoen | + | Paulus, één van de schrijvers van het christelijke Nieuwe Testament, spreekt dan over het “afleggen van de oude mens en het aantrekken |
Regel 688: | Regel 673: | ||
Op //Jōm Kippoer// worden alle tegenstellingen verzoend. | Op //Jōm Kippoer// worden alle tegenstellingen verzoend. | ||
- | Volgens de Joodse Overlevering is //Jōm Kippoer// de dag dat Mozes voor de tweede keer met twee platen de berg af komt.((Zie Weinreb, F (1984) // | + | Volgens de Joodse Overlevering is //Jōm Kippoer// de dag dat Mozes voor de tweede keer met twee platen de berg afkomt.((Zie Weinreb, F (1984) // |
- | + | ||
- | Bij de eerste afdaling had hij de platen kapot geslagen toen hij zijn volk rond het “gouden kalf” zag dansen alsof dat hun god was.((Zie [[hetboek_exodus# | + | |
- | Bij de tweede afdaling heeft hij nieuwe platen bij zich. Bij zijn volksgenoten is uitbundigheid dan ver te zoeken. Die hebben zelfs hun versieringen | + | Bij de //eerste// afdaling had Mozes de platen kapot geslagen toen hij zijn volk rond het “gouden kalf” zag dansen alsof dat hun god was.((Zie [[hetboek_exodus# |
- | De platen zijn beschreven met [[detienwoorden|Tien Woorden]], de structuur van de mens. De platen staan dus voor wie de mens eigenlijk is. Toen Mozes de platen in stukken brak, werd die mens vernietigd, maar nu komt hij terug met de “nieuwe mens”. | + | De platen zijn beschreven met [[detienwoorden|Tien Woorden]], de structuur van de mens. De platen staan dus voor wie de mens eigenlijk is. Toen Mozes de platen in stukken brak, werd die mens vernietigd, maar nu is hij terug met de “nieuwe mens”. |