Site-hulpmiddelen

Gebruikershulpmiddelen


Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
bestaatwaarheid [2013/01/27 11:29] josquakbestaatwaarheid [2018/02/07 23:29] (huidige) pvkadmin
Regel 4: Regel 4:
 =====1. De waarheidsvraag==== =====1. De waarheidsvraag====
  
-De //waarheidsvraag// is volgens mij de belangrijkste van alle vragen. +De //waarheidsvraag// is volgens mij de belangrijkste van alle vragen.
  
 Als //waarheid// niet bestaat, verandert alles wat ik beweer automatisch in een vraagteken. Ik kan dan zelfs geen serieuze reden meer bedenken om verder te schrijven. Hooguit zou ik kunnen proberen je aandacht vast te houden door leuke of spannende dingen te schrijven. Te schrijven voor de “fun”. “Fun” zolang het duurt, want alles is drijfzand. Als //waarheid// niet bestaat, verandert alles wat ik beweer automatisch in een vraagteken. Ik kan dan zelfs geen serieuze reden meer bedenken om verder te schrijven. Hooguit zou ik kunnen proberen je aandacht vast te houden door leuke of spannende dingen te schrijven. Te schrijven voor de “fun”. “Fun” zolang het duurt, want alles is drijfzand.
Regel 22: Regel 22:
 De waarheidsvraag is dus een dringende vraag.  De waarheidsvraag is dus een dringende vraag. 
  
-Op zo’n vraag kan ik natuurlijk geen gemakkelijk antwoord geven. Dat ga ik hier dan ook niet doen. Integendeel, ik wil dat je over deze vraag serieus gaat nadenken. Net als over de vraag of er wel of niet een God is, of onze instituties wel of niet verdwijnen, of het wel of niet afgelopen is met de man.+Op zo’n vraag kan ik natuurlijk geen gemakkelijk antwoord geven. Dat ga ik hier dan ook niet doen. Integendeel, ik zal deze vraag tot het einde toe laten staan. Net als de vraag of er wel of niet een God is, of onze instituties wel of niet verdwijnen, of het wel of niet afgelopen is met de man.
  
-Ik wil dat je weet wat het betekent als er geen //waarheid// bestaat, als God dood is, als er geen instituties meer zijn, als de man verleden tijd is. En ik wil ook dat je weet wat het betekent als dat niet zo is. Daarvoor heb ik de [[deviervragen|vier vragen]] geschreven.+Ik wil laten zien wat het betekent als er geen //waarheid// bestaat, als God dood is, als er geen instituties meer zijn, als de man verleden tijd is. En ik wil ook laten zien wat het betekent als dat niet zo is. Daarvoor heb ik de [[deviervragen|vier vragen]] geschreven.
  
  
Regel 142: Regel 142:
 Hoofdstuk 2 van het eerste boek van dat werk heet //De wil tot ‘waarheid’//. Waarheid met aanhalingstekens dus. Want zonder de God van de //waarheid// is het volgens Nietzsche ook afgelopen met de //waarheid// zelf. Hoofdstuk 2 van het eerste boek van dat werk heet //De wil tot ‘waarheid’//. Waarheid met aanhalingstekens dus. Want zonder de God van de //waarheid// is het volgens Nietzsche ook afgelopen met de //waarheid// zelf.
  
-Als je niet gelooft in een Schepper Die jou en dat wat je denkt en waarneemt op elkaar afgestemd heeft, hoe kun je er dan zeker van zijn dat je hersenen en je zintuigen je niet bedriegen?+Als je niet gelooft in een Schepper die jou en dat wat je denkt en waarneemt op elkaar afgestemd heeft, hoe kun je er dan zeker van zijn dat je hersenen en je zintuigen je niet bedriegen?
  
 Logica is volgens Nietzsche geen feit maar een aanname. Wij nemen aan dat onze gedachten elkaar logisch opvolgen. Wij nemen aan dat de dingen in de wereld zich logisch voltrekken. Niet omdat dat zo is, maar omdat we anders niet kunnen leven. Logica is volgens Nietzsche geen feit maar een aanname. Wij nemen aan dat onze gedachten elkaar logisch opvolgen. Wij nemen aan dat de dingen in de wereld zich logisch voltrekken. Niet omdat dat zo is, maar omdat we anders niet kunnen leven.
Regel 184: Regel 184:
 =====6. Waarheid volgens Zerzan===== =====6. Waarheid volgens Zerzan=====
  
-Volgens de anarchist [[http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Zerzan|John Zerzan]] moeten we juist van die cultuur en die taal af. Volgens hem functioneren we zo belabberd omdát die cultuur en die taal er zijn. In zijn artikelen [[http://verbodengeschriften.nl/html/taaloorsprongenbetekenis.html|Taal: oorsprong en betekenis]] en [[http://verbodengeschriften.nl/html/draaienopleegte..html|Draaien op leegte]] verduidelijkt hij zijn visie.+Volgens de anarchist [[http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Zerzan|John Zerzan]] moeten we juist van die cultuur en die taal af. Volgens hem functioneren we zo belabberd omdát die cultuur en die taal er zijn. In zijn artikelen [[http://verbodengeschriften.nl/html/taaloorsprongenbetekenis.html|Taal: oorsprong en betekenis]] en [[http://www.verbodengeschriften.nl/html/draaienopleegte.html|Draaien op leegte]] verduidelijkt hij zijn visie.
  
 30.000 jaar geleden, toen onze voorouders abstracte tekens in grotten kerfden, ging het volgens hem mis. 20.000 jaar daarna volgde de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Neolithische_revolutie|agrarische revolutie]] en niet lang daarna barstte het van de culturele symboliek. We gingen dieren temmen, we verbouwden de grond, bedachten het schrift, begonnen te tellen, legden de geschiedenis vast, organiseerden onze godsdiensten en verdeelden de arbeidstaken die we vroeger in ons eentje deden.  30.000 jaar geleden, toen onze voorouders abstracte tekens in grotten kerfden, ging het volgens hem mis. 20.000 jaar daarna volgde de [[http://nl.wikipedia.org/wiki/Neolithische_revolutie|agrarische revolutie]] en niet lang daarna barstte het van de culturele symboliek. We gingen dieren temmen, we verbouwden de grond, bedachten het schrift, begonnen te tellen, legden de geschiedenis vast, organiseerden onze godsdiensten en verdeelden de arbeidstaken die we vroeger in ons eentje deden. 
Regel 198: Regel 198:
 De “verdinging” heeft ons krachteloos gemaakt. We zijn nu slechts onderdeeltjes van een maatschappelijke machine. Als ménsen kunnen we niet meer leven en we troosten ons voor dit gemis door van alles te kopen. De “verdinging” heeft ons krachteloos gemaakt. We zijn nu slechts onderdeeltjes van een maatschappelijke machine. Als ménsen kunnen we niet meer leven en we troosten ons voor dit gemis door van alles te kopen.
  
-In zijn artikel //Taal: oorsprong en betekenis// haalt Zerzan twee Bijbelverhalen aan: het verhaal over de [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+11%3A1-9&id18=1&l=nl&set=10|spraakverwarring]] en het verhaal over de [[http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+2%3A4-3%3A24&id17=1&l=nl&set=10|verdrijving uit het paradijs]]+In zijn artikel //Taal: oorsprong en betekenis// haalt Zerzan twee Bijbelverhalen aan: het verhaal over de [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=11&cs-versnummer-3=1-9&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken&search=Zoeken|spraakverwarring]] en het verhaal over de [[http://www.naardensebijbel.nl/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&-0=vers&cs-booknr-1=1&cs-bijbelhoofdstuk-2=3&cs-versnummer-3=&cs-bijbelvers_v1-4=&search=Zoeken|verdrijving uit het paradijs]]
  
 Het verhaal over de spraakverwarring gaat volgens Zerzan over de teloorgang van de directe communicatie. Die communicatie noemt Zerzan, de [[http://en.wikipedia.org/wiki/Adamic_language|Lingua Adamica]], de “echte” taal die nog uitdrukking gaf aan de rechtstreekse betekenis van de verschijnselen. Wij, mensen, verlangen daarnaar terug.  Het verhaal over de spraakverwarring gaat volgens Zerzan over de teloorgang van de directe communicatie. Die communicatie noemt Zerzan, de [[http://en.wikipedia.org/wiki/Adamic_language|Lingua Adamica]], de “echte” taal die nog uitdrukking gaf aan de rechtstreekse betekenis van de verschijnselen. Wij, mensen, verlangen daarnaar terug. 
Regel 231: Regel 231:
   * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]]   * [[premodern_modern_postmodern|Premodern, modern, postmodern]]
   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]   * [[watispremodern_modern_postmodern|Wat is premodern, wat is modern, wat is postmodern?]]
-