Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
overwatjenietkuntzien [2014/12/04 13:41] – josquak | overwatjenietkuntzien [2015/08/12 15:08] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 3: | Regel 3: | ||
=====1. Waarom kom je op de site zo vaak het woordje God tegen?===== | =====1. Waarom kom je op de site zo vaak het woordje God tegen?===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====1.1. Een leeg blad papier==== | ||
Op de meeste plaatsen op mijn website kom je het woordje “God” wel een paar keer tegen. Als vanouds duidt dit woordje een Wezen aan dat je niet kunt zien, horen, voelen en kennen. Wij leven echter in een wereld vol zichtbare, hoorbare, voelbare, kenbare dingen. Met die dingen kunnen we wat. Met een Wezen dat “God” heet, kunnen we niets. | Op de meeste plaatsen op mijn website kom je het woordje “God” wel een paar keer tegen. Als vanouds duidt dit woordje een Wezen aan dat je niet kunt zien, horen, voelen en kennen. Wij leven echter in een wereld vol zichtbare, hoorbare, voelbare, kenbare dingen. Met die dingen kunnen we wat. Met een Wezen dat “God” heet, kunnen we niets. | ||
Regel 33: | Regel 36: | ||
Locke zelf bleef echter een gelovig mens. | Locke zelf bleef echter een gelovig mens. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====1.2. Ons hoofd en ons hart==== | ||
Pas in de 19e eeuw kwam het atheïsme echt van de grond. Er was toen een clubje Duitse denkers waarvan de leider zei dat God alleen in het hoofd van de mens bestond. Die leider heette [[http:// | Pas in de 19e eeuw kwam het atheïsme echt van de grond. Er was toen een clubje Duitse denkers waarvan de leider zei dat God alleen in het hoofd van de mens bestond. Die leider heette [[http:// | ||
Regel 80: | Regel 87: | ||
- | =====2. | + | =====2. |
- | In hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien# | ||
- | Hoe kunnen wij mensen dan van alles over Hem beweren? | + | ====2.1. Het oude mensbeeld==== |
- | + | ||
- | In de wetenschap doen ze daar geen uitspraak over. Wetenschappers bestuderen zulke beweringen alleen. // | + | |
- | + | ||
- | Een beetje raar blijven zulke studierichtingen echter wel. Wat heb je er aan om // | + | |
- | + | ||
- | Komen zulke wetenschappers echt iets te weten over God? | + | |
- | + | ||
- | Volgens de Nederlandse theoloog [[http:// | + | |
- | + | ||
- | // | + | |
- | + | ||
- | Volgens Kuitert scheppen mensen met hun woorden Gód. | + | |
- | + | ||
- | Religieuze mensen beweren zélf echter het omgekeerde. Volgens hén schept God met Zijn Woord de méns. | + | |
- | + | ||
- | Wie of wat er Goddelijk is, verschilt per religie, maar elk religieus mens gelooft dat die God of dat Goddelijke met behulp van woorden óns en onze héle wereld tot stand heeft gebracht en dat nog steeds doet. | + | |
- | + | ||
- | Die woorden kun je zien, horen, ervaren, kennen. Met behulp dáárvan kun je iets over het Onzichtbare, | + | |
- | + | ||
- | Eigenlijk kan zoiets niet. Het gaat hier dus om heel bijzondere woorden. Religieuze mensen noemen zulke woorden “heilig”. Letterlijk betekent heilig “heel”. Heilige woorden zeggen iets over dingen die “heel” zijn, die je niet kunt opsplitsen, die je met je verstand niet kunt analyseren. | + | |
- | + | ||
- | Laten we eens naar de religies en hun heilige woorden kijken. | + | |
- | + | ||
- | Er zijn twee soorten religies: | + | |
- | + | ||
- | - //Lokale religies// | + | |
- | - // | + | |
- | + | ||
- | //Lokale religies// zijn religies van kleine groepen mensen die van generatie op generatie religieuze verhalen doorvertellen. | + | |
- | + | ||
- | Deze verhalen noemen we [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Het aantal aanhangers van een //lokale religie// neemt al geruime tijd af. Volgens [[http:// | + | |
- | + | ||
- | // | + | |
- | + | ||
- | Het gros van de wereldreligies kun je in drie groepen verdelen: | + | |
- | + | ||
- | - Oosterse religies, waarvan het [[http:// | + | |
- | - De [[http:// | + | |
- | - Bijbelse religies, ofwel het [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Elk van die religies heeft zijn eigen heilige boeken. | + | |
- | + | ||
- | De Oosterse religies hebben diverse geschriften die op de één of andere manier met elkaar verwant zijn. Drie van de belangrijkste zijn de hindoeïstische [[http:// | + | |
- | + | ||
- | De islam heeft de [[http:// | + | |
- | + | ||
- | De Bijbelse religies hebben de [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Elk van deze boeken wordt door zijn aanhangers als “absoluut waar” beschouwd. Zij geloven namelijk dat de inhoud van deze boeken uit een wereld komt die de onze overstijgt. | + | |
- | + | ||
- | De boeken zijn ook nog eens geschreven in een heilige taal, een taal waarvan men gelooft dat ze iets bijzonders heeft, dat ze waarheden precies kan doorgeven. Voor de Oosterse godsdienst is dat [[http:// | + | |
- | + | ||
- | In deze boeken presenteert God of het Goddelijke zich op verschillende wijzen: | + | |
- | + | ||
- | In de Oosterse geschriften is God eerder een “Het” dan een “Hij”. Sommige geschriften noemen “Het” [[http:// | + | |
- | + | ||
- | In sommige geschriften manifesteert “Het” zich als een persoonlijke God met bepaalde kenmerken, zoals [[http:// | + | |
- | + | ||
- | In de Koran is God wél een “Hij”, maar geen Hij die je van persoon tot persoon kunt ontmoeten. Hij is namelijk reusachtig groot. Een bekende uitspraak uit het islamitische gebed is [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Hoe verschillend de Godsvoorstellingen van de Oosterse Geschriften en de Koran ook zijn, ze passen allebei bij een Wezen dat onzichtbaar, | + | |
- | + | ||
- | De God van de Bijbel lijkt echter tegenstrijdiger. Ook die God is onzichtbaar, | + | |
- | + | ||
- | Al met al verschillen de religies, hun heilige woorden en hun Godsvoorstellingen dus behoorlijk van elkaar. | + | |
- | + | ||
- | In drie afbeeldingen heb ik dat alles nog eens samengevat. | + | |
- | + | ||
- | In de //eerste// afbeelding kun je zien hoeveel procent van de religieuze mensen een bepaalde religie aanhangen. De categorie “overigen” bestaat vooral uit religies die nog niet zo lang bestaan: | + | |
- | + | ||
- | {{ religiesindewereld.png? | + | |
- | + | ||
- | In de //tweede// afbeelding kun je zien welke heilige woorden bij die religies horen: | + | |
- | + | ||
- | {{ heiligewoordenindewereld.png? | + | |
- | + | ||
- | In de //derde// afbeelding kun je zien welk beeld van God er in die heilige woorden naar voren komt: | + | |
- | + | ||
- | {{ god_in_heiligewoorden.png? | + | |
- | + | ||
- | In al die religies hebben de heilige woorden een brugfunctie. De heilige woorden overbruggen volgens de gelovigen de afstand tussen onze wereld en de wereld van God of het Goddelijke. Ze hebben dus iets paradoxaals. Daarom kun je ze niet zomaar benaderen. | + | |
- | + | ||
- | Wetenschappelijk onderzoek naar heilige woorden dateert pas van de 19e eeuw. Wetenschappers gaan ervan uit dat je hier met een gewoon verschijnsel te maken hebt, met iets dat je kunt testen, waarover je kritisch kunt nadenken, waar je over kunt discussiëren, | + | |
- | + | ||
- | Volgens religieuze mensen zijn heilige woorden echter afkomstig uit een andere wereld, een wereld waar wij niets van af weten. Religieuze mensen geloven in deze woorden, stellen zich ervoor open. | + | |
- | + | ||
- | In een tijd dat een iedereen geacht wordt kritisch over alles na te denken, is dat moeilijk. Moderne religieuze mensen worden vaak heen en weer geslingerd tussen wat ze denken en waar ze in geloven. | + | |
- | + | ||
- | Zelf ben ik ook zo iemand. | + | |
- | + | ||
- | Ik ben geboren in een protestants((Het [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Zo werd ik zélf een aanhanger van de Bijbelse religie, net als al die ándere aanhangers. Aanhangers die in allerlei opzichten van mij kunnen verschillen, | + | |
- | + | ||
- | Zes van de tien religieuze mensen geloven echter in ándere heilige woorden. Zij zijn opgegroeid in één van de drie ándere soorten religies. Zij geraakt door één van de drie ándere soorten Godsopenbaringen. | + | |
- | + | ||
- | Zijn die ándere heilige woorden net zo “waar” als de mijne? Of zijn ze “iets minder waar”? Of misschien zelfs “helemaal niet waar”? | + | |
- | + | ||
- | Wetenschappelijk kan ik hier geen uitspraak over doen. Het gaat hier namelijk om zaken die mijn verstand te boven gaan. | + | |
- | + | ||
- | Openbaart God zich in die ándere heilige woorden op een andere manier? Of geloven zes van de tien religieuze mensen in dingen die niets met God te maken hebben? | + | |
- | + | ||
- | Zulke vragen kan ik niet beantwoorden. Ik kan alleen zeggen dat voor mij de Bijbel het Woord van God is. | + | |
- | + | ||
- | Met “Bijbel” bedoel ik in de eerste plaats de [[overdebijbelzelf# | + | |
- | + | ||
- | Met “Woord van God” bedoel ik woorden die uit een Bron komen die buiten mijn gedachte- en belevingswereld ligt. Woorden die ik niet kan lezen om ze vervolgens naast me neer te leggen. //Davar//, het Hebreeuwse woord voor “woord”, | + | |
- | + | ||
- | Voor die “Bijbel”, | + | |
- | + | ||
- | Ook voor de ándere drie soorten heilige woorden wil ik op mijn website een plek inruimen. Omdat ik christen ben, zal ik de Bijbel daarbij als vergelijkingsmateriaal gebruiken: | + | |
- | + | ||
- | Als ik naar de //Koran// kijk, vind ik daar veel Bijbelse gegevens, maar die staan daar in een andere context, in een Arabische context. Volgens de Bijbel zijn de Arabieren een broedervolk van de Joden. De Arabieren stammen af van [[hetboek_genesis# | + | |
- | + | ||
- | In de //Oosterse geschriften// | + | |
- | + | ||
- | In de //mythen// zijn oorsprongsverhalen belangrijk. Bijbelse oorsprongsverhalen vind je in het Bijbelboek [[hetboek_genesis|Genesis]]. | + | |
- | + | ||
- | Bij deze vergelijkingen zullen zowel de overeenkomsten als de verschillen tussen de Bijbel en de andere heilige woorden aan bod komen. Een oordeel zal ik daarover niet vellen. Oordelen over zulke dingen komen alleen God zelf toe. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | =====3. Is er iets in onszelf dat op God betrokken is?===== | + | |
God is volgens hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien# | God is volgens hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien# | ||
Regel 237: | Regel 118: | ||
Hoger dan die geestelijke wereld is onze ziel. Die bevat namelijk het principe van Gods waarheid. Deze ziel heb ik weergegeven als een donkerblauwe cirkel. | Hoger dan die geestelijke wereld is onze ziel. Die bevat namelijk het principe van Gods waarheid. Deze ziel heb ik weergegeven als een donkerblauwe cirkel. | ||
- | {{ oud_mensbeeld.png? | + | {{ oud_mensbeeld.png? |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====2.2. Het nieuwe mensbeeld==== | ||
In de tweede helft van de 17e eeuw is dit christelijke mensbeeld geleidelijk aan ingeruild voor een nieuw mensbeeld, het mensbeeld waar we ook nu nog vanuit gaan. | In de tweede helft van de 17e eeuw is dit christelijke mensbeeld geleidelijk aan ingeruild voor een nieuw mensbeeld, het mensbeeld waar we ook nu nog vanuit gaan. | ||
Regel 268: | Regel 153: | ||
De Bijbel gaat er vanuit dat die ziel bestaat. | De Bijbel gaat er vanuit dat die ziel bestaat. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====2.3. Het joodse en het christelijke mensbeeld==== | ||
De joodse traditie spreekt over een ziel met drie onderdelen: | De joodse traditie spreekt over een ziel met drie onderdelen: | ||
Regel 299: | Regel 188: | ||
- | =====4. Wat kunnen wij hier begrijpen van de woorden van God?===== | + | =====3. Wat kunnen wij hier begrijpen van de woorden van God?===== |
- | In hoofdstuk | + | |
+ | ====3.1. De Bijbel==== | ||
+ | |||
+ | Elke [[overdereligies|religie]] gaat er vanuit | ||
God zélf is in onze wereld niet zichtbaar, niet hoorbaar, niet kenbaar en niet ervaarbaar. | God zélf is in onze wereld niet zichtbaar, niet hoorbaar, niet kenbaar en niet ervaarbaar. | ||
Regel 316: | Regel 208: | ||
In de 19e eeuw was die wetenschappelijke benadering echter nog een nieuwigheid. De meeste mensen beschouwen de Bijbel dan nog als het Woord van God en daarom als een boek dat je niet zomaar kunt begrijpen. | In de 19e eeuw was die wetenschappelijke benadering echter nog een nieuwigheid. De meeste mensen beschouwen de Bijbel dan nog als het Woord van God en daarom als een boek dat je niet zomaar kunt begrijpen. | ||
- | Als een Zwitserse dominee aan zijn Nederlandse ambtgenoot Hermann Friedrich Kohlbrugge schrijft hoe hij het beste zijn preek over een Bijbelgedeelte voor kan bereiden, raad die hem aan op z’n knieën God aan te roepen en Hem eerlijk te bekennen dat hij niets van Zijn Woord begrijpt. | + | Als een Zwitserse dominee aan zijn Nederlandse ambtgenoot |
Kohlbrugge wantrouwt dominees die denken dat ze dat Woord ‘//op zak//’ hebben of ‘//uit de mouw//’ kunnen ‘// | Kohlbrugge wantrouwt dominees die denken dat ze dat Woord ‘//op zak//’ hebben of ‘//uit de mouw//’ kunnen ‘// | ||
Regel 331: | Regel 223: | ||
Gewapend met die uitleg kunnen wij mensen dat Woord lezen. Een Woord waarin God met ons wil communiceren. | Gewapend met die uitleg kunnen wij mensen dat Woord lezen. Een Woord waarin God met ons wil communiceren. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====3.2. De indeling van de Bijbel==== | ||
Terug naar de Hebreeuwse Bijbel. Volgens de joden bestaat dat Boek uit de volgende onderdelen: | Terug naar de Hebreeuwse Bijbel. Volgens de joden bestaat dat Boek uit de volgende onderdelen: | ||
Regel 396: | Regel 292: | ||
- | =====5. Verwante documenten===== | + | =====4. Verwante documenten===== |
Het hoofddocument voor dit document met vragen is: | Het hoofddocument voor dit document met vragen is: | ||
Regel 402: | Regel 298: | ||
* [[omtebeginnen|Om te beginnen]] | * [[omtebeginnen|Om te beginnen]] | ||
- | Andere documenten met vragen | + | Andere documenten met vragen |
+ | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | ||
+ | * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | ||
+ | * [[nietlezenmaarkijken|Niet lezen maar kijken]] | ||
+ | * [[overdereligies|Over de religies]] | ||
* [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
- | * [[overdebijbelzelf|Over de Bijbel zelf]] | ||