Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
overwatjenietkuntzien [2015/03/19 13:15] – josquak | overwatjenietkuntzien [2015/08/12 15:08] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 87: | Regel 87: | ||
- | =====2. | + | =====2. |
- | ====2.1. Heilige woorden==== | + | ====2.1. Het oude mensbeeld==== |
- | + | ||
- | In hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien# | + | |
- | + | ||
- | Hoe kunnen wij mensen dan van alles over Hem beweren? | + | |
- | + | ||
- | In de wetenschap doen ze daar geen uitspraak over. Wetenschappers bestuderen zulke beweringen alleen. // | + | |
- | + | ||
- | Een beetje raar blijven zulke studierichtingen echter wel. Wat heb je er aan om // | + | |
- | + | ||
- | Komen zulke wetenschappers echt iets te weten over God? | + | |
- | + | ||
- | Volgens de Nederlandse theoloog [[http:// | + | |
- | + | ||
- | // | + | |
- | + | ||
- | Volgens Kuitert scheppen mensen met hun woorden Gód. | + | |
- | + | ||
- | Religieuze mensen beweren zélf echter het omgekeerde. Volgens hén schept God met Zijn Woord de méns. | + | |
- | + | ||
- | Wie of wat er Goddelijk is, verschilt per religie, maar elk religieus mens gelooft dat die God of dat Goddelijke met behulp van woorden óns en onze héle wereld tot stand heeft gebracht en dat nog steeds doet. | + | |
- | + | ||
- | Die woorden kun je zien, horen, ervaren, kennen. Met behulp dáárvan kun je iets over het Onzichtbare, | + | |
- | + | ||
- | Eigenlijk kan zoiets niet. Het gaat hier dus om heel bijzondere woorden. Religieuze mensen noemen zulke woorden “heilig”. Letterlijk betekent heilig “heel”. Heilige woorden zeggen iets over dingen die “heel” zijn, die je niet kunt opsplitsen, die je met je verstand niet kunt analyseren. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ====2.2. Religies==== | + | |
- | + | ||
- | Laten we eens naar de religies en hun heilige woorden kijken. | + | |
- | + | ||
- | Er zijn twee soorten religies: | + | |
- | + | ||
- | - //Lokale religies// | + | |
- | - // | + | |
- | + | ||
- | //Lokale religies// zijn religies van kleine groepen mensen die van generatie op generatie religieuze verhalen doorvertellen. | + | |
- | + | ||
- | Deze verhalen noemen we [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Het aantal aanhangers van een //lokale religie// neemt al geruime tijd af. Volgens [[http:// | + | |
- | + | ||
- | // | + | |
- | + | ||
- | Het gros van de wereldreligies kun je in drie groepen verdelen: | + | |
- | + | ||
- | - Oosterse religies, waarvan het [[http:// | + | |
- | - De [[http:// | + | |
- | - Bijbelse religies, ofwel het [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Elk van die religies heeft zijn eigen heilige boeken. | + | |
- | + | ||
- | De Oosterse religies hebben diverse geschriften die op de één of andere manier met elkaar verwant zijn. Drie van de belangrijkste zijn de hindoeïstische [[http:// | + | |
- | + | ||
- | De islam heeft de [[http:// | + | |
- | + | ||
- | De Bijbelse religies hebben de [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Elk van deze boeken wordt door zijn aanhangers als “absoluut waar” beschouwd. Zij geloven namelijk dat de inhoud van deze boeken uit een wereld komt die de onze overstijgt. | + | |
- | + | ||
- | De boeken zijn ook nog eens geschreven in een heilige taal, een taal waarvan men gelooft dat ze iets bijzonders heeft, dat ze waarheden precies kan doorgeven. Voor de Oosterse godsdienst is dat [[http:// | + | |
- | + | ||
- | In deze boeken presenteert God zich op verschillende wijzen: | + | |
- | + | ||
- | In de Oosterse geschriften is God eerder een “Het” dan een “Hij”. Sommige geschriften noemen “Het” [[http:// | + | |
- | + | ||
- | In sommige geschriften manifesteert “Het” zich als een persoonlijke God met bepaalde kenmerken, zoals [[http:// | + | |
- | + | ||
- | “Het” is niet iets dat minder is dan “Hij”. “Het” drukt juist uit dat het hier gaat om Iets zonder grenzen, Iets dat je niet kunt bevatten. | + | |
- | + | ||
- | In de Koran is God wél een “Hij”, maar geen Hij die je van persoon tot persoon kunt ontmoeten. Hij is namelijk reusachtig groot. Een bekende uitspraak uit het islamitische gebed is [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Ook hier gaat het om een Wezen dat onzichtbaar, | + | |
- | + | ||
- | De God van de Bijbel lijkt tegenstrijdiger. Ook die God is onzichtbaar, | + | |
- | + | ||
- | Al met al verschillen de religies, hun heilige woorden en hun Godsvoorstellingen dus behoorlijk van elkaar. | + | |
- | + | ||
- | In drie afbeeldingen heb ik dat alles nog eens samengevat. | + | |
- | + | ||
- | In de //eerste// afbeelding kun je zien hoeveel procent van de religieuze mensen een bepaalde religie aanhangen. De categorie “overigen” bestaat vooral uit religies die nog niet zo lang bestaan: | + | |
- | + | ||
- | {{ religiesindewereld.png? | + | |
- | + | ||
- | In de //tweede// afbeelding kun je zien welke heilige woorden bij die religies horen: | + | |
- | + | ||
- | {{ heiligewoordenindewereld.png? | + | |
- | + | ||
- | In de //derde// afbeelding kun je zien welk beeld van God er in die heilige woorden naar voren komt: | + | |
- | + | ||
- | {{ god_in_heiligewoorden.png? | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ====2.3. Waar of niet waar==== | + | |
- | + | ||
- | In al die religies hebben de heilige woorden een brugfunctie. De heilige woorden overbruggen volgens de gelovigen de afstand tussen onze wereld en de wereld van God of het Goddelijke. Ze hebben dus iets paradoxaals. Daarom kun je ze niet zomaar benaderen. | + | |
- | + | ||
- | Wetenschappelijk onderzoek naar heilige woorden dateert pas van de 19e eeuw. Wetenschappers gaan ervan uit dat je hier met een gewoon verschijnsel te maken hebt, met iets dat je kunt testen, waarover je kritisch kunt nadenken, waar je over kunt discussiëren, | + | |
- | + | ||
- | Volgens religieuze mensen zijn heilige woorden echter afkomstig uit een andere wereld, een wereld waar wij niets van af weten. Religieuze mensen geloven in deze woorden, stellen zich ervoor open. | + | |
- | + | ||
- | In een tijd dat iedereen geacht wordt kritisch over alles na te denken, is dat moeilijk. Moderne religieuze mensen worden vaak heen en weer geslingerd tussen wat ze denken en waar ze in geloven. | + | |
- | + | ||
- | Zelf ben ik ook zo iemand. | + | |
- | + | ||
- | Ik ben geboren in een protestants((Het [[http:// | + | |
- | + | ||
- | Anno 2015 ben ik echter nog steeds een overtuigd aanhanger van de Bijbelse religie, net als zoveel andere aanhangers. Aanhangers die soms hemelsbreed van mij kunnen verschillen, | + | |
- | + | ||
- | Zes van de tien religieuze mensen geloven echter in ándere heilige woorden. Zij zijn opgegroeid in één van de drie andere soorten religies. Zij zijn geraakt door één van de drie andere soorten Godsopenbaringen. | + | |
- | + | ||
- | Dat maakt geloven in God best verwarrend. | + | |
- | + | ||
- | Zijn al die heilige woorden allemaal even waar? Of is er maar één waar en de anderen niet? | + | |
- | + | ||
- | Sommige religieuze mensen schrijven boeken om aan te tonen waarom hun religie de waarheid heeft en die van anderen niet. Vaak wordt in zulke boeken het beste van de eigen religie vergeleken met het slechtste van de andere religies. Maar ook als dat niet gebeurt, blijft het moeilijk om als buitenstaander de diepte van de religies van anderen te kunnen peilen. | + | |
- | + | ||
- | Dat ook niet-Bijbelse religies diepzinnig kunnen zijn, is mij na het lezen van boeken als //Soefisme, een levende traditie// van [[https:// | + | |
- | + | ||
- | Toch ga ik de religies niet over één kam scheren. Daar zijn de verschillen mijns inziens te groot voor. | + | |
- | + | ||
- | Wetenschappelijk ga ik al helemaal geen uitspraak over de waarheid van religies | + | |
- | + | ||
- | Ik kan alleen maar van mezelf uitgaan. Ik kan alleen maar zeggen dat voor mij persoonlijk de Bijbel het Woord van God is. | + | |
- | + | ||
- | Met “Bijbel” bedoel ik in de eerste plaats de [[hoedebijbelisingedeeld# | + | |
- | + | ||
- | Met “Woord van God” bedoel ik woorden die uit een Bron komen die buiten mijn gedachte- en belevingswereld ligt, woorden die ik niet kan lezen om ze vervolgens naast me neer te leggen. //Davar//, het Hebreeuwse woord voor “woord”, | + | |
- | + | ||
- | Voor die “Bijbel”, | + | |
- | + | ||
- | Ook voor de andere drie soorten heilige woorden wil ik op mijn website een plek inruimen. Omdat ikzelf christen ben, zal ik de Bijbel daarbij vaak als vergelijkingsmateriaal gebruiken: | + | |
- | + | ||
- | Als ik naar de //Koran// kijk, vind ik daar veel Bijbelse gegevens, maar die staan daar in een andere context, in een Arabische context. Volgens de Bijbel zijn de Arabieren een broedervolk van de Joden. De Arabieren stammen af van [[hetboek_genesis# | + | |
- | + | ||
- | In de //Oosterse geschriften// | + | |
- | + | ||
- | In de //mythen// zijn oorsprongsverhalen belangrijk. Bijbelse oorsprongsverhalen vind je in het Bijbelboek [[hetboek_genesis|Genesis]]. | + | |
- | + | ||
- | Soms komen de niet-Bijbelse religies en de Bijbelse religies zo dicht bij elkaar, dat ze uit één bron lijken te komen. Soms verschillen de niet-Bijbelse religies en de Bijbelse religies zo sterk van elkaar, dat de kloof onoverbrugbaar lijkt. | + | |
- | + | ||
- | Het is niet aan mij om hier conclusies te trekken. Dat zijn dingen die mijn verstand te boven gaan. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | =====3. Is er iets in onszelf dat op God betrokken is?===== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ====3.1. Het oude mensbeeld==== | + | |
God is volgens hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien# | God is volgens hoofdstuk [[overwatjenietkuntzien# | ||
Regel 272: | Regel 122: | ||
- | ====3.2. Het nieuwe mensbeeld==== | + | ====2.2. Het nieuwe mensbeeld==== |
In de tweede helft van de 17e eeuw is dit christelijke mensbeeld geleidelijk aan ingeruild voor een nieuw mensbeeld, het mensbeeld waar we ook nu nog vanuit gaan. | In de tweede helft van de 17e eeuw is dit christelijke mensbeeld geleidelijk aan ingeruild voor een nieuw mensbeeld, het mensbeeld waar we ook nu nog vanuit gaan. | ||
Regel 306: | Regel 156: | ||
- | ====3.3. Het joodse en het christelijke mensbeeld==== | + | ====2.3. Het joodse en het christelijke mensbeeld==== |
De joodse traditie spreekt over een ziel met drie onderdelen: | De joodse traditie spreekt over een ziel met drie onderdelen: | ||
Regel 338: | Regel 188: | ||
- | =====4. Wat kunnen wij hier begrijpen van de woorden van God?===== | + | =====3. Wat kunnen wij hier begrijpen van de woorden van God?===== |
- | ====4.1. De Bijbel==== | + | ====3.1. De Bijbel==== |
- | In hoofdstuk | + | Elke [[overdereligies|religie]] gaat er vanuit |
God zélf is in onze wereld niet zichtbaar, niet hoorbaar, niet kenbaar en niet ervaarbaar. | God zélf is in onze wereld niet zichtbaar, niet hoorbaar, niet kenbaar en niet ervaarbaar. | ||
Regel 376: | Regel 226: | ||
- | ====4.2. De indeling van de Bijbel==== | + | ====3.2. De indeling van de Bijbel==== |
Terug naar de Hebreeuwse Bijbel. Volgens de joden bestaat dat Boek uit de volgende onderdelen: | Terug naar de Hebreeuwse Bijbel. Volgens de joden bestaat dat Boek uit de volgende onderdelen: | ||
Regel 442: | Regel 292: | ||
- | =====5. Verwante documenten===== | + | =====4. Verwante documenten===== |
Het hoofddocument voor dit document met vragen is: | Het hoofddocument voor dit document met vragen is: | ||
Regel 450: | Regel 300: | ||
Andere documenten met vragen zijn: | Andere documenten met vragen zijn: | ||
- | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||
* [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | * [[hoedebijbelisingedeeld|Hoe de Bijbel is ingedeeld]] | ||
* [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | * [[hoechristenenhetoudetestamentlezen|Hoe christenen het Oude Testament lezen]] | ||
+ | * [[nietlezenmaarkijken|Niet lezen maar kijken]] | ||
+ | * [[overdereligies|Over de religies]] | ||
+ | * [[overoudewoorden|Over oude woorden]] | ||