Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
weinrebenwaarheid [2012/11/27 11:12] – josquak | weinrebenwaarheid [2014/11/27 14:46] (huidige) – josquak | ||
---|---|---|---|
Regel 18: | Regel 18: | ||
{{ weinreb.jpg? | {{ weinreb.jpg? | ||
- | Jaren daarvoor heb ik op een Bijbelschool vergeefs [[hethebreeuws|Hebreeuws]] proberen te leren, maar nu ging het allemaal vanzelf. Weinreb ontsloot voor mij de geheimen van de Hebreeuwse letters en leidde mij door het woud van betekenissen van de Hebreeuwse woorden. Voor dat laatste maakte ik dankbaar gebruik van de concordantie van Hans Hartsuijker. Een concordantie van duizenden | + | Jaren daarvoor heb ik op een Bijbelschool vergeefs [[hethebreeuws|Hebreeuws]] proberen te leren, maar nu ging het allemaal vanzelf. Weinreb ontsloot voor mij de geheimen van de Hebreeuwse letters en leidde mij door het woud van betekenissen van de Hebreeuwse woorden. Voor dat laatste maakte ik dankbaar gebruik van de concordantie van Hans Hartsuijker. Een concordantie van meer dan duizend |
Regel 33: | Regel 33: | ||
In 1969 had Weinreb zijn driedelige memoires over die periode uitgegeven. [[http:// | In 1969 had Weinreb zijn driedelige memoires over die periode uitgegeven. [[http:// | ||
- | Weinreb had een spel gespeeld met de Duitse politie om zo veel mogelijk | + | Weinreb had een spel gespeeld met de Duitse politie om zo veel mogelijk |
Hij zette deze mensen op een “Weinreb-lijst”, | Hij zette deze mensen op een “Weinreb-lijst”, | ||
Regel 45: | Regel 45: | ||
====2.2. Een proces==== | ====2.2. Een proces==== | ||
- | Na de bevrijding ging Weinreb naar Den Haag om de Nederlandse autoriteiten op de hoogte te brengen van zijn spel in de oorlog. Het liep echter anders dan hij verwacht had. Hij kwam een Nederlander tegen die hij in oorlogstijd bij de Duitse politie had gezien en die bang was dat Weinreb hem zou verraden. Dankzij hem belandde hij, als jood, in een gevangenis met [[http:// | + | Na de bevrijding ging Weinreb naar Den Haag om de Nederlandse autoriteiten op de hoogte te brengen van zijn spel in de oorlog. Het liep echter anders dan hij verwacht had. Hij kwam een Nederlander tegen die hij in oorlogstijd bij de Duitse politie had gezien en die bang was dat Weinreb hem zou verraden. Dankzij hem belandde hij, als Jood, in een gevangenis met [[http:// |
De autoriteiten vonden Weinrebs verhalen over de generaal ongeloofwaardig. | De autoriteiten vonden Weinrebs verhalen over de generaal ongeloofwaardig. | ||
Regel 61: | Regel 61: | ||
Tenslotte bleven er twee zaken over: | Tenslotte bleven er twee zaken over: | ||
- | - Weinreb had aan rijke joden geld gevraagd, honderd gulden, en dat gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het was gegeven. | + | - Weinreb had aan rijke Joden geld gevraagd, honderd gulden, en dat gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor het was gegeven. |
- | - Weinreb had zich schuldig gemaakt aan verraad, dat geen ernstige gevolgen had gehad voor zijn medejoden. Hij zou bijvoorbeeld mensen in de gevangenis hebben uitgehoord en dit hebben doorverteld aan de Duitsers. | + | - Weinreb had zich schuldig gemaakt aan verraad, dat geen ernstige gevolgen had gehad voor zijn mede-Joden. Hij zou bijvoorbeeld mensen in de gevangenis hebben uitgehoord en dit hebben doorverteld aan de Duitsers. |
Op grond van deze beschuldigingen werd hij in 1947 veroordeeld tot drie en een half jaar gevangenisstraf, | Op grond van deze beschuldigingen werd hij in 1947 veroordeeld tot drie en een half jaar gevangenisstraf, | ||
Regel 72: | Regel 72: | ||
In de zestiger jaren begon alles weer opnieuw. | In de zestiger jaren begon alles weer opnieuw. | ||
- | In opdracht van het RIOD, het toenmalige NIOD, had de joodse | + | In opdracht van het RIOD, het toenmalige NIOD, had de Joodse |
Veel Nederlanders wilden dat hij gerehabiliteerd werd. Op aandrang van de schrijfster Renate Rubinstein schreef Weinreb zijn bovengenoemde memoires. In [[http:// | Veel Nederlanders wilden dat hij gerehabiliteerd werd. Op aandrang van de schrijfster Renate Rubinstein schreef Weinreb zijn bovengenoemde memoires. In [[http:// | ||
Regel 78: | Regel 78: | ||
Er ontstonden twee kampen. Het ene was fel voor Weinreb en het andere fel tegen Weinreb. De [[http:// | Er ontstonden twee kampen. Het ene was fel voor Weinreb en het andere fel tegen Weinreb. De [[http:// | ||
- | Jarenlang werkte het duo aan het rapport. Tussentijds schreef men in de media hoe het onderzoek | + | Jarenlang werkte het duo aan het rapport. Tussentijds schreef men in de media hoe het onderzoek |
In zijn boek //De gevangenis// | In zijn boek //De gevangenis// | ||
Regel 126: | Regel 126: | ||
* Dat een ‘// | * Dat een ‘// | ||
* Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, | * Dat de onderzoekers uit de getuigenissen van de door henzelf toegevoegde verraadzaken steeds dat oppikte dat tégen Weinreb pleitte en alles verwierpen wat vóór Weinreb pleitte.((Idem, | ||
- | * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werd voorgelezen die voor hen ongunstig waren.((Idem, | + | * Dat sommige ondervraagden tijdens het verhoor passages uit Weinrebs boek werden |
- | * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal moesten leggen//’ en toch zulke grote conclusies trokken.((Idem, | + | * Dat de onderzoekers ‘//geen advocaat en rechters tegenover zich hadden, aan wie zij het bewijsmateriaal |
Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt: | Weinreb zelf beschrijft de werkwijze van de onderzoekers als volgt: | ||
Regel 139: | Regel 139: | ||
Ze konden hun zwakke bewijsvoering slechts verhullen door de hoeveelheid bladzijden die het rapport telde en door het prestige van het instituut waarvoor ze werkten.((Idem, | Ze konden hun zwakke bewijsvoering slechts verhullen door de hoeveelheid bladzijden die het rapport telde en door het prestige van het instituut waarvoor ze werkten.((Idem, | ||
- | En toen het rapport er eenmaal lag, konden ze niet meer terugkrabbelen. Wanneer ze de kritiek van Nuis serieus hadden genomen, had dat gezichtsverlies voor het instituut | + | En toen het rapport er eenmaal lag, konden ze niet meer terugkrabbelen. Wanneer ze de kritiek van Nuis serieus hadden genomen, had dat gezichtsverlies voor het instituut |
Grüters proefschrift was echter welkom in hun ogen. Grüter had het rapport van de onderzoekers onkritisch beaamd en door haar werk met de Lou de Jongprijs te bekronen, had het instituut eigenlijk zichzelf bekroond.((Idem, | Grüters proefschrift was echter welkom in hun ogen. Grüter had het rapport van de onderzoekers onkritisch beaamd en door haar werk met de Lou de Jongprijs te bekronen, had het instituut eigenlijk zichzelf bekroond.((Idem, | ||
Regel 149: | Regel 149: | ||
Dat de onderzoekers er zedenzaken bijhaalden, was in zijn ogen nog knulliger. Daarmee verlaagden ze zich tot roddelbladenjournalistiek. Om over de psychiatrische etikettering maar te zwijgen. | Dat de onderzoekers er zedenzaken bijhaalden, was in zijn ogen nog knulliger. Daarmee verlaagden ze zich tot roddelbladenjournalistiek. Om over de psychiatrische etikettering maar te zwijgen. | ||
- | Zelfs Weinrebs boeken over de Bijbel hadden ze aangevallen. Van der Leeuw had Gershom Scholem, de beroemde | + | Zelfs Weinrebs boeken over de Bijbel hadden ze aangevallen. Van der Leeuw had Gershom Scholem, de beroemde |
Als Marres gelijk heeft, moeten de onderzoekers wel een grote afkeer van Weinreb hebben gehad om zo’n rapport af te leveren. Soms lichtten ze volgens Marres zelf een tipje van de wetenschappelijke sluier op. Zo schreven ze over Weinrebs driedelige oorlogsmemoires: | Als Marres gelijk heeft, moeten de onderzoekers wel een grote afkeer van Weinreb hebben gehad om zo’n rapport af te leveren. Soms lichtten ze volgens Marres zelf een tipje van de wetenschappelijke sluier op. Zo schreven ze over Weinrebs driedelige oorlogsmemoires: | ||
Regel 159: | Regel 159: | ||
‘//De Nederlandse autoriteiten en de politie.. en ook de Joodse Raad// voerden namelijk //tot in detail stipt en prompt//’ uit, ‘//wat de nazi’s verordonneerden// | ‘//De Nederlandse autoriteiten en de politie.. en ook de Joodse Raad// voerden namelijk //tot in detail stipt en prompt//’ uit, ‘//wat de nazi’s verordonneerden// | ||
- | Tachtig procent of meer van de Nederlandse | + | Tachtig procent of meer van de Nederlandse |
Weinrebs eigen optreden stond in schril contrast met het gezagsgetrouwe gedrag van de Nederlandse autoriteiten. Weinreb erkende ‘//de maatschappelijke hiërarchie in de oorlogsjaren// | Weinrebs eigen optreden stond in schril contrast met het gezagsgetrouwe gedrag van de Nederlandse autoriteiten. Weinreb erkende ‘//de maatschappelijke hiërarchie in de oorlogsjaren// | ||
- | Hoezeer de onderzoekers Weinreb verfoeiden, blijkt volgens Marres ook uit een uitspraak over Koch, de SD’er die van de drie kroongetuigen de hoogste rang had. Zij noemden Koch namelijk ‘//het slachtoffer van Weinreb// | + | Hoezeer de onderzoekers Weinreb verfoeiden, blijkt volgens Marres ook uit een uitspraak over Koch, de SD’er die van de drie kroongetuigen de hoogste rang had. Zij noemden Koch namelijk ‘//het slachtoffer van Weinreb// |
Regel 184: | Regel 184: | ||
{{ ontdekking.png? | {{ ontdekking.png? | ||
- | Weinreb heeft het dan over zijn gevangenistijd. Want in de gevangenis deed hij, omringt | + | Weinreb heeft het dan over zijn gevangenistijd. Want in de gevangenis deed hij, omringd |
Volgens mij geldt dit schema echter voor Weinrebs hele leven en zelfs voor zijn situatie nu hij gestorven is. Want ook nu ontnemen de toehoorders, | Volgens mij geldt dit schema echter voor Weinrebs hele leven en zelfs voor zijn situatie nu hij gestorven is. Want ook nu ontnemen de toehoorders, | ||
Regel 234: | Regel 234: | ||
De derde barrière die we moeten nemen, zijn Weinrebs toehoorders. | De derde barrière die we moeten nemen, zijn Weinrebs toehoorders. | ||
- | Drie en een half jaar heeft Weinreb als jood tussen de NSB’ers en SS’ers in de gevangenis gezeten. Net als hen noemden de gevangenisbewakers Weinreb een “nazi”. | + | Drie en een half jaar heeft Weinreb als Jood tussen de NSB’ers en SS’ers in de gevangenis gezeten. Net als hen noemden de gevangenisbewakers Weinreb een “nazi”. |
‘// | ‘// | ||
- | Als het hem uitkwam, was Weinreb echter weer een jood voor hen. Op een keer was hij samen met een nazi, een SS’er en een NSB’er op stap met twee mensen van de marechaussee. Eén van hen gebood Weinreb een stok in zijn broekspijp te steken zodat hij niet kon ontsnappen. ‘//En de anderen, hoeven die dat niet?//’ vroeg Weinreb aan hem. ‘//Dat zijn toch mensen zoals wij//’, antwoordde hij, ‘//maar een jood kun je niet vertrouwen// | + | Als het hem uitkwam, was Weinreb echter weer een Jood voor hen. Op een keer was hij samen met een nazi, een SS’er en een NSB’er op stap met twee mensen van de marechaussee. Eén van hen gebood Weinreb een stok in zijn broekspijp te steken zodat hij niet kon ontsnappen. ‘//En de anderen, hoeven die dat niet?//’ vroeg Weinreb aan hem. ‘//Dat zijn toch mensen zoals wij//’, antwoordde hij, ‘//maar een jood kun je niet vertrouwen// |
In zijn boek vervolgt Weinreb: | In zijn boek vervolgt Weinreb: | ||
Regel 244: | Regel 244: | ||
‘//De andere drie lopen moeiteloos; ik heb problemen met de stok. Ik heb er plezier in. Ik voel me nu als jood voor het eerst duidelijk verheven boven die twee.. van de militaire politie// | ‘//De andere drie lopen moeiteloos; ik heb problemen met de stok. Ik heb er plezier in. Ik voel me nu als jood voor het eerst duidelijk verheven boven die twee.. van de militaire politie// | ||
- | Omdat de gevangenen in voorarrest zitten, mogen ze overdag bij elkaar op bezoek gaan.((Weinreb, | + | Omdat de gevangenen in voorarrest zitten, mogen ze overdag bij elkaar op bezoek gaan.((Weinreb, |
Als de dominee binnenkomt kan één van de cursisten echter zijn mond niet houden: ‘// | Als de dominee binnenkomt kan één van de cursisten echter zijn mond niet houden: ‘// | ||
Regel 250: | Regel 250: | ||
Eén van Weinrebs luisteraars was de Nederlandse nazi die hem tijdens zijn spel met de generaal toegebeten had dat hij hem dood zou martelen als hij merkte dat hij hen bedonderde.((Idem, | Eén van Weinrebs luisteraars was de Nederlandse nazi die hem tijdens zijn spel met de generaal toegebeten had dat hij hem dood zou martelen als hij merkte dat hij hen bedonderde.((Idem, | ||
- | Er belandde ook een andere | + | Er belandde ook een andere |
- | Weinreb vroeg aan de autoriteiten of zijn volksgenoot zijn cel mocht delen en vierde samen met hem de [[http:// | + | Weinreb vroeg aan de autoriteiten of zijn volksgenoot zijn cel mocht delen en vierde samen met hem de [[http:// |
Naar zijn goede raad over “die gojiem” heeft Weinreb echter niet geluisterd. Aan “die gojiem” is Weinreb zijn hele leven Bijbelles blijven geven. Of dat nu katholieken, | Naar zijn goede raad over “die gojiem” heeft Weinreb echter niet geluisterd. Aan “die gojiem” is Weinreb zijn hele leven Bijbelles blijven geven. Of dat nu katholieken, | ||
Regel 262: | Regel 262: | ||
Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord// | Als we de praatjes over Weinreb willen checken, de autoriteiten die hem beschuldigen niet op voorhand geloven en ons niet meer ergeren aan “vreemde snoeshanen” die Weinrebs cursussen volgden, komen we bij de kern aan. Bij de ontdekking die Weinreb in de gevangenis deed. De ontdekking van de ‘//wereld van het woord// | ||
- | Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http:// | + | Dit Hebreeuws en die Hebreeuwse Bijbel vergelijkt hij met de “ark van Noach”, een boot die voorkomt in het Bijbelse [[http:// |
- | Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens | + | Voordat het water de oude wereld overspoelt, komen er van alle levende wezens |
- | Het Hebreeuwse woordje voor “ark” is //thewah//, wat ‘woord’ betekent.((Idem, | + | Het Hebreeuwse woordje voor “ark” is //thevah//, wat ‘woord’ betekent.((Idem, |
Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen. | Als de oude wereld ten onder gaat, blijft alles in dat woord bewaard en als de nieuwe wereld aanbreekt, kan het via dat woord weer tot leven komen. | ||
- | De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http:// | + | De bouwer van de “ark” was Noach, die de trooster genoemd wordt.((Zie [[http:// |
- | Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_chet|chēt]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_chet|chēt]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. | + | Het woord Noach bestaat uit een [[50_noen|noen]] en een [[8_cheth|chēth]]. De getalswaarde van de [[50_noen|noen]] is 50 en de getalswaarde van de [[8_cheth|chēth]] is 8. Samen is dat 58. 58 is dus het getal van de troost. Noach geeft troost als alles ten ondergaat. |
Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken. | Van dit zondvloedverhaal zag Weinreb ook iets in zijn eigen leven voltrekken. | ||
Regel 282: | Regel 282: | ||
{{ http:// | {{ http:// | ||
- | Weinreb had in zijn jarenlange gevangenis alle tijd om dat woord, die Bijbel, te bestuderen. Hij liet oude Hebreeuwse boeken komen, de boeken van de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]], | + | Weinreb had in zijn jarenlange gevangenis alle tijd om dat woord, die Bijbel, te bestuderen. Hij liet oude Hebreeuwse boeken komen, de boeken van de [[weinrebendejoodseoverlevering|Joodse Overlevering]], |
Blij begon hij te schrijven. Zestien uur per dag las hij en schreef hij. In telegramstijl schreef hij alles op wat hij met behulp van die oude boeken in de Bijbel ontdekte. Schriften vol. 7838 kantjes notities. Notities waaruit in latere jaren zijn boeken en cursussen ontstonden.((Weinreb, | Blij begon hij te schrijven. Zestien uur per dag las hij en schreef hij. In telegramstijl schreef hij alles op wat hij met behulp van die oude boeken in de Bijbel ontdekte. Schriften vol. 7838 kantjes notities. Notities waaruit in latere jaren zijn boeken en cursussen ontstonden.((Weinreb, | ||
Regel 302: | Regel 302: | ||
Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden. | Weinreb ontdekte in de gevangenis niet alleen het woord, de Bijbel, maar met dat woord, met die Bijbel ook “zichzelf”. Dan heb ik het over iets dat wij vroeger onze “ziel” noemden. | ||
- | Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de // | + | Volgens de Zohar((De Zohar is het belangrijkste boek van de // |
- | - De //nefesj//. | + | - De //nèfèsj//. |
- | - De //roeach//. | + | - De //roeàch//. |
- | - De //nesjamah//. | + | - De //nəsjamah//. |
- | De //nefesj// is het deel van de ziel dat nauw verbonden is met ons lichaam. Het is dat wat wij ons gevoel en ons verstand noemen. | + | De //nèfèsj// is het deel van de ziel dat nauw verbonden is met ons lichaam. Het is dat wat wij ons gevoel en ons verstand noemen. |
- | De //nesjamah// is het tegenovergestelde van de //nefesj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt. | + | De //nəsjamah// is het tegenovergestelde van de //nèfèsj//. Het is de “goddelijke ziel”, het deel van de ziel dat God weerspiegelt. |
- | En de //roeach// is de verbinding tussen die beiden. | + | En de //roeàch// is de verbinding tussen die beiden. |
- | Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nefesj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen// | + | Als ik het over “mijzelf” heb, bedoel ik normaal gesproken mijn //nèfèsj//. Ik denk dan van mezelf ‘//wat anderen// |
Maar dat ikzélf zeg dat ik ‘// | Maar dat ikzélf zeg dat ik ‘// | ||
- | Die ‘// | + | Die kant blijft verborgen voor mij. Het is de kant in mij die God weerspiegelt. Het is mijn //nəsjamah// |
- | In de gevangenis ontdekt Weinreb zijn //nesjamah//. Die //nesjamah// is iets ‘//dat boven tijd en ruimte staat// | + | In de gevangenis ontdekt Weinreb zijn //nəsjamah//. Die //nəsjamah// is iets dat ‘//boven tijd en ruimte staat// |
- | Voor die //nesjamah// zijn praatjes van mensen niet belangrijk. En menselijke autoriteiten ook niet. Dat is slechts het uiterlijke. | + | Voor die //nəsjamah// zijn praatjes van mensen niet belangrijk. En menselijke autoriteiten ook niet. Dat is slechts het uiterlijke. |
Als ik mezelf veracht, zie ik alleen die ‘// | Als ik mezelf veracht, zie ik alleen die ‘// | ||
- | Door dat woord en die //nesjamah// kon Weinreb al die praatjesmakers en autoriteiten laten kletsen. | + | Door dat woord en die //nəsjamah// kon Weinreb al die praatjesmakers en autoriteiten laten kletsen. |
‘//In mij zelf ben ik een koning// | ‘//In mij zelf ben ik een koning// | ||
- | Om mij op mijn koningschap te wijzen heeft Weinreb al die boeken geschreven en cursussen gehouden. | + | Om mij op mijn koningschap te wijzen, heeft Weinreb al die boeken geschreven en cursussen gehouden. |
- | Als ik alleen maar denk te zijn “wat anderen van mij zeggen” | + | Als ik alleen maar denk te zijn wat anderen van mij denken |
In datzelfde interview lijkt Weinreb er nog een schepje bovenop te doen: | In datzelfde interview lijkt Weinreb er nog een schepje bovenop te doen: | ||
Regel 338: | Regel 338: | ||
‘//Ik ben nog steeds een fantast// | ‘//Ik ben nog steeds een fantast// | ||
- | ‘Nu zegt hij het zelf!’ | + | ‘Nu zegt hij het zelf!’ |
Maar mijn ‘// | Maar mijn ‘// | ||
Regel 347: | Regel 347: | ||
* [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] | * [[weinrebendejoodseoverlevering|Weinreb en de Joodse Overlevering]] | ||
+ | * [[weinrebenhetnieuwetestament|Weinreb en het Nieuwe Testament]] | ||
* [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]] | * [[bestaatwaarheid|Bestaat waarheid?]] | ||
- | |||
- | |||